Podaří se Zeleným omezit rychlost na německých dálnicích?

Berlín - Němečtí Zelení chtějí na tamních dálnicích omezit rychlost na 120 kilometrů za hodinu. Ta v současnosti obecně omezena není, platí tam však doporučení jezdit rychlostí do 130 kilometrů v hodině. Stanovením maximální povolené hranice by podle Zelených ubylo nehod a snížily by se emise i hluk.

S návrhem přišli Zelení v Severním Porýní-Vestfálsku, kde se v květnu konají zemské volby, z nichž pravděpodobně vzejdou spolu se sociálními demokraty (SPD) jako vítězové a znovu vytvoří koaliční vládu. Po zavedení rychlostního omezení na dálnicích v Severním Porýní-Vestfálsku ho plánují Zelení rozšířit na celou zemi. Od omezení rychlosti si slibují snížení nehodovosti a počtu úmrtí na německých dálnicích. Při rychlostním limitu by se podle nich navíc snížily emise oxidu uhličitého (CO2) o devět procent a dalších škodlivých plynů až o 28 procent. Klesl by prý i hluk v okolí dálnic.

Arndt Klocke, místopředseda poslanecké frakce Zelených v düsseldorfském parlamentu:

„Světová zdravotnická organizace došla k závěru, že v EU by mohlo být každý rok zachráněno 5 000 až 6 000 životů, kdyby průměrná rychlost klesla jen o tři kilometry za hodinu.“


Omezení rychlosti podporuje i porýnská SPD, hlavně ale v osídlených oblastech, kde má toto opatření snížit hlukovou zátěž. O všeobecném rychlostním limitu strana od roku 2010 nediskutuje. O tři roky dříve, kdy zasedala v berlínské vládě s konzervativci kancléřky Angely Merkelové, navrhla snížit povolenou rychlost na německých dálnicích na 130 kilometrů za hodinu. Merkelová to však tehdy rozhodně odmítla a prohlásila, že za její vlády omezení nenastane. Požadavek Zelených odmítl také vlivný autoklub ADAC.

Podle ADAC nelze prokázat souvislost mezi všeobecným rychlostním limitem a úrovní bezpečnosti na dálnicích. Počet mrtvých na silnicích přepočítaných na miliardu ujetých kilometrů je v Německu 2,2 a tento údaj má podle ADAC klesající tendenci s tím, že mnohé země s omezenou rychlostí jako Belgie, Rakousko, Dánsko a USA jsou na tom hůř. Za opodstatněný nepovažuje ADAC ani argument snížení emisí CO2, protože těch podle autoklubu pochází v Německu z osobní dopravy jen 12 procent.