Rádio Echo Moskvy má novou správní radu

Moskva - Rozhlasovou stanici Echo Moskvy řídí nová správní rada. Vyvstávají ale obavy, že majitel, plynárenský gigant Gazprom, začal postupně omezovat nezávislost stanice. V současnosti ji poslouchají jen asi 2 % Moskvanů, od konce komunismu je ale symbolem nezávislosti sovětských a ruských médií.

Echo Moskvy dávalo Putinově opozici prostor k vyjádření odporu po prosincových parlamentních volbách. Za to se do něho staronový prezident tvrdě pustil. Redakce tak nečekané odvolání svých zástupců ve správní radě připisuje právě Kremlu. „Politici se začali bát, že se média najednou můžou stát hlásnou troubou opozice. Tou rozhodně nejsme, ale oni si ve svých hlavách už udělali takový obrázek,“ uvedl zástupce šéfredaktora Vladimir Varfolomejev.

Stanici ze dvou třetin vlastní dceřinná firma Gazpromu. Nová správní rada sice nemá podle stanov společnosti přímý vliv na obsah vysílání, může ale odvolat šéfredaktora a jeho zástupce. „Podle mě jde o jasný politický krok. Domnívám se, že když zástupci nejvyššího vedení země několikrát vyjádřili svou nespokojenost s vysíláním echa moskvy, tak pak nařídili polostátní firmě, kterou kontrolují, aby si v téhle malé, ale nespoutané stanici udělala pořádek,“ dodal Vladimir Varfolomejev.

Po vstupu Gazpromu stanice vysílání nezměnila, některé hlasy ale už připomněly osud televizní stanice NTV. Dříve nezávislý kanál se po majetkovém vstupu plynárenské firmy postupně přeměnil na poslušný nástroj Kremlu.