V Rusku spadlo letadlo – 31 mrtvých, 12 přeživších

Moskva - U sibiřského města Ťumeň havarovalo dopravní letadlo se 43 lidmi na palubě. Úřady zatím potvrdily smrt 31 z nich, nejméně 12 lidí údajně přežilo. Někteří jsou ale v kritickém stavu. Regionální spoj havaroval jen několik kilometrů od letiště. Kontrolní věž ztratila s letadlem kontakt takřka ihned po startu. Příčinou nehody byla nejspíš porucha motorů. Trosky letounu, který se po pádu rozlomil na tři části, se vzňaly. Mezi cestujícími nebyli žádní cizinci.

Na palubě dvoumotorového turbovrtulového stroje ATR-72 společnosti UTair bylo 39 pasažérů a čtyři členové posádky. Pasažérů mělo být přitom 40, jeden z nich ale na letiště vůbec nepřijel, což mu zřejmě zachránilo život. 

Letadlo se zřítilo asi jen tři kilometry za letištěm u vesnice Gorkovka. Piloti se zřejmě snažili nouzově přistát, podle všeho měl letoun problémy hned při startu. Letadlo odstartovalo na cestu do západosibiřského Surgutu, jenže krátce poté kontrolní věž ztratila s letadlem kontakt. Stroj se rozlomil na tři části, trosky po pádu začaly hořet. Proč letadlo havarovalo, není jasné. Podle svědků z jeho motorů vycházel před havárií černý dým.   

Havárii přežilo 12 lidí, helikoptéry je převezly do ťumeňské nemocnice. Na místě zasahovala asi stovka záchranářů. Vyšetřovatelé už našli obě černé skříňky, které by mohly napovědět o příčině tragické nehody. Vyšetřovatelé prověřují dvě možné příčiny – selhání motorů nebo chyba pilotů. Počasí bylo na místě v době nehody dobré, vyloučen byl i terorismus.

Vladimir Markin, mluvčí vyšetřovací komise:

„Hlavní předběžné vyšetřovací verze jsou technická chyba a selhání lidského faktoru. Aerolinky prodaly na tento let celkem 40 letenek. Jeden pasažér nestihl nastoupit. Na palubě nebyli žádní nezletilí.“


Havarovaný stroj byl vyroben v roce 1991, nalétáno měl 35 tisíc hodin a poslední technickou kontrolu absolvoval letos v únoru. Nehodu budou vyšetřovat i experti z Francie, kde byl letoun ATR vyroben, z Kanady, kde sídlí výrobce motorů, a z Británie, kde bylo letadlo zaregistrováno.

Jedna z posledních nehod letadla tohoto typu se stala v listopadu 2010 na Kubě, zahynulo všech 68 lidí na palubě. Vyšetřovatelé tehdy za příčinu havárie označili kombinaci špatného počasí a špatných rozhodnutí posádky.

/*json*/{"map":{"lat":57.191715628783,"lng":65.443496704102,"zoom":11,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":57.185018212425,"lng":65.339813232422,"type":"1","description":"Leti\u0161t\u011b ve m\u011bst\u011b \u0164ume\u0148"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Prezident Medvěděv kvůli dnešní havárii přeložil na úterý setkání s představiteli neparlamentních opozičních stran.

V Ťumeňské oblasti byl vyhlášen třídenní smutek, zdejší úřady vyplatí rodinám pozůstalých kompenzaci 1,5 milionu rublů (téměř milion korun), z přeživších dostane každý po milionu rublů. Dvoumilionové pojistné vyplatí zraněným a pozůstalým dopravce UTair.

Havárie je další ranou pro pověst ruské vnitrostátní letecké dopravy. Ta loni výrazně utrpěla po nehodě u Petrozavodska, kterou nepřežilo 44 lidí a zejména po tragédii letadla hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl. Při ní zemřelo 45 lidí včetně tří českých hráčů.