Sky News přiznala, že dvakrát vnikla do cizích mailů

Londýn - Britská zpravodajská televize Sky News dnes přiznala, že dvakrát souhlasila s tím, aby se její reportéři ilegálně dostali do elektronické pošty lidí, o které měla zájem. Stanice to zdůvodnila veřejným zájmem.

V prvním případě se Sky News dostaly do mailů Anne a John Darwinových. Darwin fingoval v roce 2002 smrt při údajném neštěstí na kanoi na moři. Jeho žena Anne zinkasovala životní půjčku a žili spolu v Panamě až do roku 2007, kdy se Darwin sám přihlásil na policii. Sky News uvedla, že obsah mailů předala policii.

Okolnosti druhého případu nejsou jasné. Podle Sky News se stejný reportér dostal do mailů muže podezřelého z pedofilie a jeho ženy, ale celé vyšetřování nevedlo k žádnému zpravodajství. „Stojíme si za těmito kroky. Jsou podle nás z novinářského hlediska oprávněné a jsou ve veřejném zájmu,“ konstatoval šéf Sky News John Ryley.

Veřejný zájem nade vše, tvrdí Sky News

Podle Ryleyho je přístup srovnatelný s tím, kdy novinář ze Sky News koupil v roce 2004 samopal Uzzi, aby dokumentoval dostupnost této v Británii zakázané zbraně. Ve stejném duchu veřejného zájmu se neslo i v roce 2003 proniknutí reportéra televize do nepřístupných prostor letiště Heathrow.

Vysvětlení televize vyvolalo pochyby některých právníků, podle nichž se ohled na veřejný zájem nevztahuje na britský zákon o zneužívání počítačů, který se ilegálním přístupem k mailu zabývá.

Sky News je součástí satelitní televize BSkyB. Jejím hlavním akcionářem je 39 procenty akcií News Corporation Ruperta Murdocha. Murdoch usiloval o koupi rozhodujícího podílu ve výdělečné televizi, ale od svého záměru loni v létě odstoupil kvůli aféře kolem odposlechů v jeho bulvárním nedělníku News of the World (NoW).


Syn Ruperta Murdoch, James, tento týden odstoupil z čela BSkyB. Byl kritizován za svůj přístup k aféře kolem odposlechů, která propukla kolem NoW a vedla k uzavření tohoto bulvárního nedělníku.