Murdochův syn před komisí: O odposleších jsem neměl tušení

Londýn - James Murdoch, syn slavného mediálního magnáta Ruperta Murdocha, vypovídal před britskou Levesonovou vyšetřovací komisí ke známé odposlechové aféře. Prohlásil, že když vedl společnost News Internetional, netušil, že její novináři využívají odposlechy, protože mu to podřízení nesdělili. Murdoch také připustil, že mluvil o potenciálně lukrativním nákupu rozhodujícího podílu televize BSkyB s premiérem Davidem Cameronem. Zaniklý nedělník News of the World odposlouchával řadu let tisíce lidí. V Británii se objevily spekulace, že hlavním aktérům celé aféry hrozí soudní stíhání. Zatím není jasné, jestli se hrozba týká i Jamese. Jako americkému občanovi mu ale hrozí větší nebezpečí v USA, pokud se prokáže, že společnost News International pod jeho vedením uplácela policisty Scotland Yardu. Murdocha staršího čeká vystoupení před komisí zítra.

James Murdoch dnes pod přísahou opakoval, že tehdejší šéfredaktor NoW Colin Myler a právník listu Tom Crone mu nepodali správné informace o rozsahu ilegálních praktik. První vlna skandálu propukla už v roce 2006, kdy byl za odposlechy odsouzen královský reportér NoW, ale vedení listu tvrdilo, že šlo o izolovaný případ. Celou věc za nejasných okolností tehdy přestala šetřit i policie a odposlechy se v následujících letech zabýval jen list The Guardian, jehož odhalení o odposleších unesené a později zavražděné dívky loni v červenci také skandál obnovilo. „Dávali mi ujištění, která se ukázala jako chybná,“ řekl dnes Murdoch o Mylerovi a Croneovi. Ti naopak tvrdí, že Murdocha mladšího informovali.
   
Murdoch také řekl, že NI byla jen malou součástí jeho práce, protože dozíral na veškeré otcovy aktivity v Evropě a Asii. Nedalo se tak prý čekat, že bude vědět o ilegálních aktivitách v jednom listě. James Murdoch také čelil otázkám o kontaktech s politiky kvůli nákupu rozhodujícího podílu na BSkyB, kterou nyní vlastní Murdochova News Corporation z 39 procent. Prodej zbytku akcií byl již na spadnutí, ale po skandálu kolem odposlechů musel Murdoch od celého kontroverzního obchodu loni v létě ustoupit.

James Murdoch dnes připustil, že o obchodu mluvil s Cameronem při vánoční večeři v roce 2010 v domě Rebeky Brooksové, bývalé šéfky NI. Šlo prý jen o „drobnou konverzaci před jídlem… nebyla to ani diskuse,“ řekl dnes Murdoch. Premiér Cameron přitom tvrdil, že o obchodu s Murdochem nemluvil. Jen dva dny před vánoční večeří Cameron zbavil ministra obchodu Vince Cablea regulačního dohledu nad Murdochovým převzetím BSkyB. Tehdy to vyvolalo velkou kontroverzi, protože Cable předtím řekl dvěma reportérům v přestrojení, že „vyhlásil válku Rupertu Murdochovi“.

Video Telefonát Jana Jůna
video

Telefonát Jana Jůna

Britský regulační úřad Ofcom začal vyšetřovat zpravodajskou televizi Sky News, která před měsícem připustila, že dvakrát pronikla do soukromé elektronické pošty lidí, o něž měla zájem. „Ofcom zkoumá otázky kolem čestnosti a soukromí, které vyplývají z oznámení Sky News, že se během svých šetření dostala bez předchozího svolení do soukromých mailů,“ uvedl mluvčí úřadu pro regulaci rozhlasu a televize Ofcom.   

Sky News začátkem dubna oznámila, že dvakrát dala svým reportérům souhlas ilegálně se dostat do soukromé elektronické pošty lidí, které sledovala. Zdůvodnila to veřejným zájmem. Vysvětlení tehdy vyvolalo pochyby některých právníků, protože ohled na veřejný zájem se nevztahuje na britský zákon o zneužívání počítačů, který se ilegálním přístupem k mailu zabývá.

Odhalení rozšířilo skandál do další součásti Murdochova mediálního impéria v Británii. Od uzavření nedělníku loni v červenci se vyšetřování rozšířilo i do dalšího bulváru The Sun, jehož několik novinářů bylo zatčeno, i do seriózních The Times, rovněž kvůli proniknutí do soukromého e-mailu.