Murdoch: Britské politiky jsem neovlivňoval

Londýn - Před britskou soudní komisí dnes stanul mediální magnát Rupert Murdoch. Vyšetřovatele především zajímaly jeho kontakty s politiky a vliv impéria na britskou veřejnost. Komise prošetřuje známou aféru s odposlechy. Výslech se soustřeďoval třeba na okolnosti, za kterých Murdoch v 80. letech koupil vlivný deník The Times. Murdoch tvrdí, že zatím nepožádal žádného premiéra o nějakou službu či intervenci ve prospěch svých zájmů. Odmítl obvinění, že by své impérium vyžíval k ovlivňování britských politiků. Expremiér Gordon Brown prý Murdochově společnosti vyhlásil válku. Brown toto tvrzení ale odmítá. Magnát se také často stýkal s Tony Blairem. Magnát vysvětlil, že neupřednostňuje komerční zájmy před etikou a jeho cílem je vždy v zájmu veřejnosti říkat pravdu. Murdochův bulvární nedělník News of the World odposlouchával řadu let tisíce lidí.

Jednaosmdesátiletý Murdoch před komisi předstoupil jen den poté, co tak učinil jeho syn James. Jeho výpověď, jak připomíná portál news.sky.com, vedla k výzvám adresovaným ministru kultury Jeremymu Huntovi, aby rezignoval. Úřad mezitím opustil Huntův poradce pro olympijské záležitosti Adam Smith. „Dovolte mi říct to zcela jasně o ministrovi kultury, má mou naprostou podporu za skvělou práci, kterou odvádí,“ prohlásil britský premiér David Cameron.

Ed Milliband, vůdce opozice:

„Jeremy Hunt měl hájit zájmy britských občanů, ale ukazuje se, že hájil zájmy Murdochových.“


Komise se Ruperta Murdocha ptala na jeho oběd z ledna 1981 s někdejší premiérkou Margaret Thatcherovou, se kterou tehdy jednal o záměru koupit listy The Times a The Sunday Times. Prohlásil, že patří k velkým příznivcům Thatcherové, ale že ji nikdy o žádnou laskavost nepožádal. 

Murdoch popřel „pletky“ s britským premiérem

Murdoch také popřel, že by ovlivnil jmenování někdejšího šéfredaktora NoW Andyho Coulsona na post mluvčího premiéra Davida Camerona. Zároveň odmítl, že by s ministerským předsedou jednal o chystaném celkovém převzetí satelitní stanice BSkyB, kterou nyní z 39 procent vlastní jeho News Corporation.

V písemném prohlášení pro komisi uvedl, že o Coulsonově jmenování nejednal s Cameronem a ani s jinými vysoce postavenými konzervativními politiky či jejich poradci a že nikoho nežádal, aby s nimi jednal jeho jménem.
   
Murdoch uvedl, že vyšetřování vítá, protože chce uložit některé „mýty ke spánku“. Odmítl obvinění, že využívá své charisma k uplatnění autority nad svým mediálním impériem. Naopak se prý snaží, aby stanovil příklad etického chování a aby zdůraznil, že takové chování také očekává. „Jde to popsat mnoha způsoby. Ale činím tak skrze auru či charisma? Nemyslím,“ řekl Murdoch. 

Syn australského mediálního magnáta Ruperta Murdocha, James včera před komisí vypověděl, že nevěděl o ilegálních praktikách v bulvárním nedělníku News of the World, protože mu o nich jeho podřízení neřekli. Murdoch mladší také připustil, že mluvil o potenciálně lukrativním nákupu rozhodujícího podílu televize BSkyB s premiérem Davidem Cameronem.

Video Telefonát Ivana Kytky
video

Telefonát Ivana Kytky

Devětatřicetiletý James Murdoch se stal v prosinci šéfem společnosti News International (NI), která sdružuje britské listy jeho otce - bulvár The Sun a seriózní The Times. Tehdy patřil NI také nejprodávanější britský nedělník NoW, který Rupert Murdoch loni v červenci uzavřel poté, co naplno propukl skandál kolem odposlechů v tomto bulvárním listě.

Zjistit pravou podstatu vztahů novinářských a politických elit je pro Brity zásadní. Deníky před volbami tradičně podporují jednu stranu a zejména čtenáři bulváru jsou poslušní. Vyšetřování má zabránit tomu, aby volby vyhrávali ti, kteří půjdou nejvlivnější mediální společnosti nejvíc na ruku.