Murdoch není způsobilý vést mezinárodní společnost, říkají poslanci

Londýn – Mediální magnát Rupert Murdoch není podle britských poslanců schopen vést velkou společnost. Zpráva parlamentní komise uvádí, že by měl přijmout zodpovědnost za kulturu ilegálních odposlechů, která otřásla jeho britskými novinami. Murdoch a jeho syn James podle zákonodárců skandál vědomě přehlíželi. Oba svou vinu popírají. Před soudní komisí nedávno prohlásili, že jim podřízení používání odposlechů zatajili.

Murdoch se při svých výpovědích před parlamentními vyšetřovateli hájil tím, že před ním zaměstnanci bulvárního týdeníku praxi tajili. Poslanci se ale shodli v tom, že magnát „vědomě zavíral oči nad tím, co se v jeho společnostech děje“. „Vyvozujeme z toho, že Rupert Murdoch není ta správná osoba pro vedení velké mezinárodní společnosti,“ stojí ve zprávě 11členného parlamentního výboru.  NoW patřil do skupiny News International (NI), sdružující Murdochovy britské listy. „Rupert Murdoch slepotu předstíral,“ tvrdí členové parlamentního výboru pro kulturu, média a sport ve své zprávě.    

Globální Murdochovou společností je News Corp., která vlastní rozhodující balík akcií v britské televizní společnosti BSkyB. Závěr parlamentního výboru znamená, že poslanci nepovažují Murdocha za člověka, který by měl mít nad touto televizí kontrolu.  

Murdochům se nedá věřit, shodl se výbor

Výbor, který pracoval na případu od loňského července, se domnívá, že jak NoW, tak News International parlamentu lhaly o rozsahu odposlouchávání. Tvrzení Ruperta Murdocha i jeho syna Jamese o tom, že o nelegálních praktikách nevěděli, se prý nedá věřit. „NoW a News International výboru lhaly o povaze a rozsahu vyšetřování, které údajně v souvislosti s odposlechy provedly, vydávaly prohlášení, o nichž věděly, že nejsou plně pravdivá, neposkytly dokumenty, které by pomohly pravdu odhalit,“ stojí v závěrečné zprávě.

James Murdoch tvrdil, že o praktikách nevěděl, ale přiznal, že je chybou, že je neodhalil včas. Kvůli aféře začátkem dubna odstoupil z funkce předsedy správní rady BSkyB a v únoru rezignoval na funkci předsedy News International.