Proudová civilní letadla začala brázdit oblohu až po armádních

Londýn - Civilní proudová letadla zahájila svou éru na začátku padesátých let. Technologie, která byla do té doby určená pouze pro armády, tehdy poprvé pronikla i do osobní dopravy. Prvenství držela Velká Británie. Sovětský svaz ale na svou odvetu nenechal dlouho čekat.

V době, kdy se nad Evropou proháněly pouze vojenské stíhačky, v britských dílnách už vznikal první proudový dopravní letoun. De Havilland Comet odstartoval poprvé druhého května 1952. Na palubě měl 36 cestujících na lince z Londýna do jihoafrického Johannesburgu. „Bylo to první letadlo s takovou technologií. Bylo mnohem rychlejší a pohodlnější než turbovrtulové letouny,“ uvedl novinář a spisovatel Matthew Lynn.

Stroje se zpočátku potýkaly s častými poruchami

Byl první, ale právě proto nesl i největší rizika. Hned v roce 1954 tyto stroje postihly tři vážné nehody. „Kometa vytvořila moderní letecký průmysl. Ale nebyla bezpečná. Technologii zvládli z 80-90 procent, ale do provozu ji uvedli příliš rychle,“ domnívá se Lynn.

Triumf západního bloku ale dlouho netrval. Jen s tříletým zpožděním Rusové představili Tupolev 104 a západu vrátili políček. Na státní návštěvu do Londýna s padesátimístným letounem přiletěl Nikita Chruščov a v závěsu za ním další dva stroje. Tři nablýskané chlouby obdivoval celý Londýn, zatímco Kometa stála porouchaná v hangáru. Úzké vazby na Moskvu udělaly pionýry proudové dopravy i z Československých aerolinií. Chloubou ruských inženýrů se poprvé pyšnily už před 55 lety.

Reportáž Pavla Šimka (zdroj: ČT24)
Vydáno pod