Rio de Janeiro zatočí s reklamami

Rio de Janeiro - Problémy s venkovními reklamami řeší brazilské Rio de Janeiro. Tamní radnice chce s obřími billboardy zatočit a schválila zákon, který většinu velkých reklamních ploch zakazuje. Opatření má pomoct město zbavit takzvaného vizuálního znečištění před světovým šampionátem ve fotbalu a olympiádou.

Dlouhé roky nikomu reklamy příliš nevadily. Kampaň „Rio Limpo“, neboli „Čisté Rio“, teď ale vstoupila do nekompromisní fáze. „Veškeré billboardy spojené s konkrétními firemními značkami musí okamžitě zmizet. První odstraňujeme z bulváru Beira Mar, kde hyzdí památky. Kvůli obyvatelům a turistům vracíme městu jeho pozitivní vzhled,“ říká náměstek pro veřejný pořádek Alex Costa. 

Zbavit Rio takzvaného vizuálního znečištění mají pomoct pokuty. Za každou nelegální reklamní plochu skoro 6 tisíc korun za den. A nelegální jsou všechny větší než 10 čtverečních metrů. 

Jenže opatření má svá pro i proti. Ředitel reklamní asociace Midia Group Antonio Jorge Pinheiro říká: „Naše město je mimořádně krásné a nemělo by být přehnaně znečištěné reklamou. Firmy ale mají své smlouvy, investovaly do toho peníze a inzerují tady dlouho. Radnici navíc za licence zaplatily.“ 

Účinnost podobných kampaní už prokázalo brazilské Sao Paulo. Za čtyři roky z města zmizelo skoro 600 tisíc nepovolených venkovních reklam a radnice na pokutách v přepočtu vybrala přes 260 milionů korun.