Na indonéském hřbitově letadel přibyly další kříže

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli těla prvních 14 obětí katastrofy nového ruského dopravního letounu Suchoj Superjet 100, který se ve středu zřítil při předváděcím letu jižně od metropole Jakarty poté, co z dosud nevysvětlených příčin narazil do úbočí hory Salak. Na palubě bylo 45 lidí, nikdo z nich s největší pravděpodobností katastrofu nepřežil.

V těžko přístupné hornaté oblasti operuje šest záchranářských vrtulníků. Trosky letadla se zachytily mezi vegetací a skalisky na prudkém svahu a jejich vyproštění bude krajně obtížné. Zbytky lidských těl našli výsadkáři, kteří se snaží bezprostředně na místo havárie dostat a vytvořit provizorní přistávací plochu pro helikoptéry. Situaci komplikuje mlha a silný vítr.

Indonéská hora SalakPodle listu The Jakarta Post se sopce Salak přezdívá „hřbitov letadel“. Časté turbulence a náhlé změny počasí tu vedou k nehodám - jen za posledních deset let se zde zřítilo osm letadel. Nedlouho před nehodou Superjetu zde při výcvikovém letu zahynuli tři lidé. Nehoda indonéského vojenského letounu v roce 2008 stála život 18 lidí, pět lidí zahynulo při havárii v červnu 2004, dva téhož roku v dubnu, rok předtím v říjnu tu zemřelo sedm lidí.


/*json*/{"map":{"lat":-6.6932509562331,"lng":106.72737121582,"zoom":12,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Na palubě letadla, které mělo při sérii předváděcích letů v několika asijských státech přilákat potenciální kupce, bylo kromě indonéských novinářů osm Rusů a podle ruských médií i občané USA, Francie a Itálie. Ruští experti při simulaci osudného letu na trenažéru zjistili, že příčinou katastrofy byla nejspíš chyba pilota. Letoun přitom řídil zkušený ruský pilot Alexandr Jabloncev, který má nalétáno 10 000 hodin.

Suchoj Superjet S-100 je nový ruský letoun, označovaný za chloubu a naději ruského civilního letectví. Inaugurační let se uskutečnil v roce 2008, loni se začal stroj dodávat přepravcům. Dosud neměl letoun na svém kontě jedinou katastrofu a Rusko s ním spojuje velké naděje, že získá významnější podíl na světovém trhu, kde v dané kategorii dominují stroje Embraer a Bombardier.