Na novém berlínském letišti přistanou letadla nejdříve příští rok

Berlín - Zahájení provozu nového berlínského letiště se opět odkládá - tentokrát nejdříve na počátek příštího roku. Napsal to dnes deník Bild s odvoláním na vyjádření úřadu, který na stavbu obřího projektu za 2,5 miliardy eur (64 miliard korun) dohlíží. Agentura Reuters s odvoláním na vládní zdroj uvedla, že to pravděpodobně bude v březnu 2013. Oficiálním důvodem posunutí termínu byly problémy s protipožárním zabezpečením. Německá média ale upozornila na to, že testy odhalily nefunkčnosti při odbavování zavazadel, bezpečnostních kontrolách, ale i na dalších místech. Původně se mělo letiště otevřít letos 3. června. Obě největší německé aerolinie, Lufthansa a Air Berlin, už oznámily, že kvůli odkladům budou po provozovateli požadovat náhradu škod.

Nové datum zprovoznění stále nebylo zveřejněno. Jako o možných variantách se zatím hovořilo o počátku srpna nebo o podzimu, po skončení letní turistické sezony. „Otevření v roce 2012 je vyloučené,“ sdělil však Bildu stavební úřad v Königs Wusterhausenu. Na něj se obrátila letištní společnost se žádostí o povolení výjimek, aby některé automatické provozy mohli dočasně zastávat lidé. Úřad to však zamítl a nařídil, aby letiště bylo v době otevření zcela dokončené.

„Plně automatického provozu nebude možné tak rychle dosáhnout,“ vysvětlil úřad důvod, proč se podle něj otevření letos už nestihne. Za smysluplný by pokládal start ke konci března 2013 se zahájením letního letového plánu.

Nová mezinárodní letecká křižovatka na jižním okraji Berlína, která ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře a primátora města Willyho Brandta, nahradí obě současná metropolitní letiště Tegel a Schönefeld. Posunutí termínu jejího otevření, oznámené necelý měsíc před chystaným spuštěním provozu, způsobilo značné problémy zejména oběma hlavním německým leteckým společnostem Lufthansa a Air Berlin, které na letní sezonu plánovaly z nového letiště navýšit počet svých spojů.

Letecké společnosti budou požadovat kompenzaci

Ty musí nyní přesunout na zcela vytížený Tegel. Současně tam musí přestěhovat zásoby paliva a náhradní díly, které už začaly skladovat v nových prostorách. To si vyžádá další náklady, kterých především ztrátový Air Berlin nemá nazbyt. „Předpokládáme, že letiště finanční škody způsobené touto chybou převezme. My tyto náklady neponeseme,“ prohlásil šéf dvojky na německém leteckém trhu Hartmut Mehdorn. Kolik bude Air Berlin po letišti požadovat, sdělit nechtěl. „Úplně levné to ale nebude,“ dodal.

Přidal se tak k Lufthanse, která finančními požadavky pohrozila už minulý týden. „Na konci pošleme berlínskému letišti velký účet,“ konstatoval v rozhovoru pro deník Berliner Morgenpost šéf Lufthansy pro osobní dopravu Carsten Spohr. Ani on případnou sumu neupřesnil.

Projekt nového berlínského letiště provázejí problémy dlouhodobě a termín jeho otevření se posunul již několikrát. Budoucí třetí největší letiště v Německu plánuje ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů. Jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Údajně nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším zaměstnavatelem v regionu. Přímo dá práci asi 20 tisícům lidí, dalších 40 tisíc míst na něj bude navázáno nepřímo.