Schettino nebyl způsobilý řídit výletní loď

Řím - Kapitán ztroskotané lodi Costy Concordie Francesco Schettino nebyl podle vrchního odvolacího soudu způsobilý k vedení parníku a v krizové situaci se navíc nechoval odpovědně. Schettino nadále zůstává v domácí vazbě. Loď havarovala začátkem roku u ostrova Giglio. Celkem 30 lidí zemřelo, těla dvou pohřešovaných se doteď nenašla. V nejbližších dnech se má začít s vyzvedáváním vraku luxusní lodi u pobřeží italského ostrova Giglio.

V písemném zdůvodnění prodloužení domácí vazby pro Schettina napsal kasační soud, že při nehodě lodi Costa Concordia kapitán „prokázal malou rozhodnost při velení i při nesení odpovědnosti za bezpečnost osob, které měl na starosti“. 

Soud o Schettinovi řekl, že se ukázal jako člověk, který nezvládá krize a který se nedokáže postarat o bezpečnost pasažérů a posádky. Podle soudu by v případě, že by Schettino opět velel na některé lodi, hrozilo, že se bude katastrofa opakovat. 

Schettino je obviněn kvůli nehodě obří výletní luxusní lodi Costa Concordia, která ztroskotala poté, co manévrovala příliš blízko břehu. Najela na útes a převrátila se na bok. Na palubě bylo v tu dobu 4 200 pasažérů a posádky. Kapitán se přitom po ztroskotání nehody nepostaral o evakuaci a z lodi utekl. 

Schettino čelí obvinění za zavinění nehody, několikanásobné zabití i za předčasné opuštění plavidla. Hrozí mu až 15 let ve vězení.

Vyprošťování havarované lodi potrvá rok 

Odstraňování vraku luxusní lodi Costa Concordia od pobřeží italského ostrova Giglio začne v nejbližších dnech. Vyzvednutí havarovaného plavidla potrvá asi rok. Vrak má vyprostit americká firma Titan Salvage.   

V první fázi nejprve pracovníci vybudují pod vrakem lodi podmořskou plošinu. Ta by měla Costu Concordii stabilizovat a zabránit jejímu dalšímu potápění. Loď totiž stále klesá pod hladinu, protože nedrží na útesech. V druhé fázi pak chtějí Costu Concordii narovnat. Na bok jí připevní zásobníky s vodou, které loď vyváží, vyrovnat ji pomohou i jeřáby.

Richard Habib, ředitel společnosi Titan Salvage:

„Rozsah tohoto projektu je nebývalý. Co se týká rizika, jde hlavně o dvě operace. Jedna je otočení plavidla do svislé polohy na plošinu a druhá bezpečné odvezení lodi.“


Až bude loď narovnaná, vypumpuje se ze zásobníků voda a loď by se měla sama udržet na hladině. Prázdné zásobníky poslouží jako plováky a tažné lodě pak Concordii dopraví do italského přístavu. Poté chce majitel lodi nechat vyčistit také dno. Na kolik operace vyjde, ale tají. Média spekulují o celkové sumě 300 milionů dolarů. Společnost Costa Crociere slibuje, že pokud se všechno povede, jak má, havárie na toskánském pobřeží nezanechá žádné škody.