Velek: Lindbergh učinil z letectví seriózní obor

New York- Málokdo věřil, že jednomotorový stroj dokáže přeletět Atlantik. Pětadvacetiletému pilotovi Charlesi Lindberghovi se to ale podařilo. Let z New Yorku do Paříže přitom odstartoval se silně přetíženým strojem. Celá akce proběhla bez jakýchkoli navigačních prostředků, jen pomocí Lindberghových úžasných obrovských leteckých zkušeností.

„Stroj vezl asi 1 300 kilogramů benzinu, do toho startoval z promoklého travnatého letiště. Výrobu stroje Lindbergh sám sledoval, přispěl na ni dokonce i svými penězi. Z letadla se musel dívat pomocí periskopu bokem, zepředu nebylo nic vidět. Při letu neměl žádné radionavigační pomůcky, musel se spoléhat jen sám na sebe,“ vysvětlil letecký publicista Martin Velek. Během třiatřiceti hodin přeletu se prý pilot dostal do velmi komplikovaných situací. Letěl v poměrně malých výškách, stroj byl přetížený, a tak to ani výše nešlo, tvrdil Velek.

Lindbergh přistál v deset hodin večer na pařížském letišti, které bylo osvětleno reflektory. Za tento velkolepý pilotní výkon se mu dostalo hrdinského uznání. „Lindbergh dal lidem víru, že jsou letadla samospasitelná a z letectví udělal seriózní obor. Zároveň fungoval jako poradce a podporovatel létaní jako takového. Létal i jako poštovní pilot, mnohdy mu nešlo přistát, a tak skákal dolů. Lindbergh byl svědkem přerodu letectví, navíc na něm měl významný podíl,“ řekl Velek.

Za podobný úspěch je považován i let první ženy - Amelie Earhartové. „Lidé jí říkali Lady Lindy nebo Lindbergh v sukních. Té se ale přelet přes Atlantik nevydařil, asi i díky povětrnostním podmínkám,“ podotkl letecký publicista.