Afghánistán by rád české trolejbusy

Kábul - České firmy firmy usilují o zakázku na obnovu trolejbusové sítě ve válkou poničeném Afghánistánu. Výchozí pozici mají nadějnou, neboť vozy zdejší výroby tam jezdily už před pětatřiceti lety. Po dobrých zkušenostech mají nové trolejbusy být opět z Česka.

Psal se rok 1978 a do ulic afghánského hlavního města vyrazily první trolejbusy československé výroby. Kábul křižovalo hned několik linek a celkový počet trolejbusů byl osmdesát šest. Ačkoliv přežily sovětskou okupaci, brutální občanskou válku z počátku devadesátých let už nikoli. Afghánci přitom na trolejbusy podle zpravodaje ČT Tomáše Etzlera vzpomínají téměř nostalgicky.

  • Dobové foto československého trolejbusu v ulicích Kábulu
    Dobové foto československého trolejbusu v ulicích Kábulu zdroj: ČT24
  • Bývalá vozovna a depo
    Bývalá vozovna a depo zdroj: ČT24

Zničené trolejbusy skončily ve šrotu, ale zbyla spousta techniky včetně rezavějících sloupů a drátů trolejového vedení. Přesto, že o výstavbu nové sítě projevili zájem i Maďaři nebo Rusové, Afghánci chtějí díky dobré zkušenosti a kvůli základům infrastruktury podniky české. „Chceme, aby české společnosti projekt zcela zrekonstruovaly. Potřebujeme trolejbusové vedení, plně vybavené dílny a vozy,“ konstatuje ředitel trolejbusové dopravy Kábulu Ghulam Azrat 

Trolejbusy by podobně jako v minulosti mohla dodat Škoda Electric. Firma zájem Afghánců sleduje už několik let. Avšak přes řadu studií a jednání je projekt stále v plenkách. Afghánská vláda tvrdí, že má na obnovu trolejbusové dopravy v přepočtu až pět miliard korun.