K havárii Airbusu A330 mohly přispět kapitánovy pletky s letuškou

Paříž - V případě tragické havárie Airbusu A330, který se v červnu 2009 zřítil do Atlantiku při cestě z Rio de Janeira do Paříže, vycházejí najevo nové skutečnosti. Kapitán Marc Dubois měl totiž v té době románek s letuškou, která byla údajně na palubě. Kapitán možná právě proto nestihl doběhnout z plánované přestávky do pilotní kabiny včas. Objevila se ale i jiná teorie. Airbus A330 má sice jeden z nejsofistikovanějších automatizovaných pilotních systémů v leteckém průmyslu. Někteří odborníci ovšem tvrdí, že piloti, kteří měli osudný let před třemi lety na starosti, nebyli dostatečně vyškoleni, aby zvládli řídit letadlo v nouzové situaci. K rekonstrukci událostí pomohly údaje z černé skříňky, které získala televize ABC.

Přestávka trávená s letuškou možná stála život stovky lidí

Dva nezávislé zdroje potvrdily televizi ABC News, že na palubě letu 447 byla také Veronique Gaignardová, letuška Air France, která byla tehdy mimo službu. Dubois odešel na přestávku krátce předtím, než se letadlo začalo potýkat s problémy zaviněnými špatným počasím.

Kapitán přitom mohl trávit přestávku s letuškou, a proto nestihl dorazit do kabiny pomoci svému kolegovi Cedriku Boninovi. Nejméně zkušený člen posádky se dostal do problémů poté, co mu přestal fungovat rychloměr, který podle dosavadního vyšetřování BEA mohl zamrznout. Dubois mu ale nestihl pomoci. „Nemám letadlo vůbec pod kontrolou,“ prohlásil Bonin.

V kokpitu mezitím propukl chaos. „Co se děje,“ zeptal se kapitán. „Já nevím. Padám?,“ zeptal se na to vyděšeně Bonin. Letadlo stoupalo příliš prudce, pak ztratilo rychlost a začalo padat. Oba piloti se ho snažili ovládnout, jenže dělali protichůdné manévry. Katastrofu si uvědomili až čtyři sekundy před nárazem. „Můj bože, my se zřítíme! Nemůžu tomu uvěřit,“ konstatoval kopilot.

Systém autopilota dostal piloty do potíží

Havárie, která zabila všech 228 cestujících a členů posádky na palubě, je považována za jednu z nejhorších a nejzáhadnějších leteckých katastrof v novodobých dějinách. Jedna z teorií, proč šel Airbus A330 dolů, je i ta, že piloti v čele s 58letým kapitánem Marcem Duboisem nebyli řádně vyškoleni a byli příliš závislí na systému autopilota. Tento systém byl ale odpojen při vysokých výškách, kdy snímač otáček, tzv. Pitotova trubice, zamrzla, píše ABC News.

Air France odmítla dát ABC News rozhovor až do červencového vydání závěrečné zprávy z vyšetřování. Podle Billa Vosse, prezidenta společnosti Flight Safety Foundation, je ale zřejmé, že společnost nebyla připravena cvičit své piloty na situaci, kterou posádka letu 447 zažila.

Ředitel francouzského Úřadu pro vyšetřování a analýzy pro bezpečnost civilního letectví (BEA) Jean-Paul Trodec k případu uvedl, že případnou roli letušky vyšetřování neřešilo, protože úřad nezajímá osobní život kapitána. „Mluvíte o soukromém životě pilota. Jako úřad pro vyšetřování nás to nezajímá. Nemyslím, že by to vysvětlovalo nehodu,“ podotkl Trodec.

Nehoda Airbusu A330:

- zahynulo všech 229 osob na palubě

- některá těla obětí a kusy trosek letadla byly vyzvednuty z hlubin Atlantského oceánu až na jaře 2011, a to z hloubky 3 900 metrů