Slovenští poslanci rozhodli: Zemková ve funkci ředitelky RTVS končí

Bratislava - Generální ředitelka RTVS Miloslava Zemková ve své funkci skončila. Rozhodli o tom tajným hlasováním poslanci Národní rady na návrh parlamentního mediálního výboru. Pro odvolání Zemkové hlasovalo 82 členů sněmovny z 85 přítomných. Zemková odchází kvůli tomu, že zveřejnila výzvu k veřejné soutěži na pronájem prostor pro mediální komplex, ale předem o tom písemně neinformovala Radu RTVS. Opozice v souvislosti s odvoláním ředitelky hovoří o snaze politicky ovládnout veřejnoprávní RTVS. Sociální demokraté prý chtějí do čela RTVS dosadit vlastního člověka. Zemková se odvolala, záležitost bude mít právní dohru pravděpodobně před soudem.

Zdroj: ISIFA Autor: SME/Tomáš Benedikovič

Výzva byla zveřejněna 3. dubna, ale Rada RTVS se o ní formálně dozvěděla až 19. dubna. Podle šéfa parlamentního mediálního výboru Dušana Jarjabka (Smer) zveřejnění výzvy lze považovat za jednání směřující ke vstupu do smluvního závazku. Protože plnění mělo přesáhnout částku 100 tisíc eur, Zemková podle Jarjabka porušila zákon. Kritiku Zemková kromě toho sklidila už loni na jaře, když prodala licenci slovenské obdoby Večerníčku. Pohádkový dědeček za 15 tisíc eur lákal místo dětí dospělé - na hypotéky.

Ficovi lidé chtějí ovládnout televizi a rozhlas, varuje opozice

Podle opozice nebyly splněny zákonné podmínky k odvolání ředitelky a sociální demokraté Zemkovou zbavili funkce s cílem politicky ovládnout veřejnoprávní televizi a rozhlas. Podle poslance Daniela Krajcera (SaS) zveřejnění výzvy nemusí nutně směřovat k uzavření smlouvy, a Zemková proto nemusela předem radu informovat. Krajcer navíc tvrdí, že není jisté, zda mělo plnění přesáhnout 100 tisíc eur, píše Sme.sk.

Opozice před hlasováním opustila místnost. „Nikdo z opozice nepřijde na tajnou volbu. Dohodli jsme se, že půjdeme pryč a necháme to na Smeru, ať se vybarví,“ prohlásil Igor Matovič (OĽaNO).

Odborníci se shodují, že krok vládního Smeru už tak upadající médium poškodí. „Programová stránka televizní části vysílání je v takovém stavu, že je na hraně toho, zda má, nebo nemá nárok na veřejné peníze,“ myslí si mediální expertka Zuzana Mistríková.

Editor Respektu Martin Šimečka:

„Na Slovensku jde o tradici. Každá vláda, která nastoupí, mění ředitele televize. Využívá na to různý typ zákonů a právnických kliček. Stav televize na Slovensku je právě proto tak zoufalý, každé dva až čtyři roky se totiž mění ředitelé. Není sporu, že Smer bude chtít televizi ovládnout, důležité ovšem je, do jaké míry ji ovládne. Vliv veřejnoprávní televize ale natolik upadá, že je až směšné, že si vládní strana myslí, že tímto směrem posílí svou moc.“


Zemková od dubna 2006 vedla Slovenský rozhlas, do čela RTVS byla zvolena loni v únoru na pětileté funkční období. Jako o jejích možných nástupcích se podle Sme.sk spekuluje o někdejších ředitelích soukromých televizí: Michalovi Gučíkovi, který vedl TA3, a Václavovi Mikovi, jenž stál v čele Markízy.

Video Reportáž Olgy Bakové
video

Reportáž Olgy Bakové

Rozhlas a televize Slovenska je veřejnoprávní instituce, jež poskytuje službu veřejnosti v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. Společnost vznikla loni 1. ledna sloučením Slovenského rozhlasu a Slovenské televize. Slovenská vláda rozhodla o sloučení těchto dvou médií hlavně proto, aby se ušetřilo. Především Slovenská televize měla obrovské finanční potíže.