Nerušte mé olympijské kruhy, vzkazuje „Pán prstenů“ Coe

Londýn - Čtyři dny do začátku londýnské olympiády se vyostřil spor o ochranné známky sponzorů i samotných her. Velké firmy daly na sportovní událost miliardy liber a teď se s pomocí olympijského výboru snaží za každou cenu své investice ochránit. Šéf organizačního výboru a „Pán prstenů“ Sebastian Coe střeží i olympijské kruhy a nechce dopustit jejich zneužití v ulicích, na stadionech ani v zákulisí.

Podle manažera komunikace Českého olympijského výboru Alexandra Klimenta musel například český tým předvést oblečení na slavnostní nástup a organizátoři mimo jiné přeměřili loga, jestli mají odpovídající velikost. Prodejci často musí pod hrozbou pokuty sundávat výzdobu. Použití symbolu je totiž z velké části vyhrazeno sponzorům, jak připomíná zvláštní zpravodajka ČT Hana Scharffová.

Nyní dokonce hrozí, že se na stadion nedostanou fanoušci v tričku nesponzorské firmy. „Ne, asi byste neměli jít na stadion v tričku s nápisem Pepsi, protože Coca-Cola je náš sponzor a za tento projekt zaplatila miliony liber. Je třeba tyto sponzory ochraňovat,“ prohlásil Coe. Jeho slova popudila poslance i londýnskou radnici a olympijský výbor musel nakonec ustoupit - tenisky a trička jednotlivců prý kontrolovat nebude.

„Každý jednotlivec, který vchází do areálu, může mít na sobě oblečení s logem značky nebo jiným nápisem,“ uvádí se v materiálech organizačního výboru. Problém by mohl ovšem nastat tehdy, pokud by na sportoviště přišla velká skupina lidí a všichni by měli na sobě oblečení propagující určitého výrobce. Pořadatelé chtějí zabránit takovému kousku, jakého byli diváci na celém světě svědky předloni při mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice. Asi tři desítky Nizozemek se na zápas týmu své země proti Dánsku navlékly do oranžových minišatů spojovaných s jedním nizozemským pivovarem.

Reportáže Hany Scharffové a Ondřeje Moravce (zdroj: ČT24)

Dalším velkým sponzorem londýnské olympiády je výrobce sportovního oblečení Adidas. Coe nicméně připouští, že diváci, kteří se obují do bot značky Nike, by pravděpodobně do olympijského parku vpuštěni byli. Organizační výbor tvrdí, že diváci s botami americké firmy na nohou rozhodně žádné problémy mít nebudou, jinak to ale může být s personálem působícím při sportovním svátku nebo s jeho účastníky. Děti, které budou tvořit čestnou stráž při průvodu sportovců při slavnostním zahájení olympiády, dostaly nařízeno, že mají mít adidasky nebo takové boty, na nichž žádné logo nebude.

Organizátoři dávají bedlivý pozor, aby ochránili práva společností, jako je McDonald's, Adidas a Cadbury, z nichž každá zaplatila až 100 milionů dolarů (2,1 miliardy korun) za to, že budou olympijskými sponzory. Na letišti Heathrow například zabavili a zničili 10 tisíc olympijských vlajek z Číny.

Od olympijských her si pohádkové zisky slibovali i divadelníci, lístky na slavná představení ale jdou na odbyt jen velmi pomalu, producenti ztrácejí iluze. Na poslední chvíli se snaží divadelníci nalákat lidi na obrovské slevy. Třeba přední místa na velkolepou show Thriller stojí okolo tisíce korun, normálně by za ně diváci dali dvakrát tolik. Běžné turisty totiž letní hry spíše zastrašují a nahrazují je sportovní fanoušci. Ti se samozřejmě chovají jinak než běžní turisté. Strach producentů nicméně vyvracejí čísla - lístky na kulturní akce si koupilo už 2,4 milionu lidí a přes 1,5 milionu lidí se na to ještě chystá. Milovníci divadla totiž oproti normální sezoně díky slevám výrazně ušetří.