The Sun nakonec dal nahého prince na titulku

Londýn - Nejrozšířenější britský bulvární list The Sun porušil nepsanou dohodu britských médií a zveřejnil fotografii nahého prince Harryho, vnuka královny Alžběty II. Stalo se tak navzdory důraznému varování britské královské rodiny, že zveřejnění fotografie by bylo porušením princova práva na soukromí. Britské noviny s otištěním váhaly. Brzdil je strach z probíhajícího vyšetřování novinářské etiky a excesů posledních let. Chování médií přísně vyšetřuje soudce Brian Leveson. Padla už i trestní obvinění za nezákonné odposlechy a narušení soukromí.

Obrázek nahého prince z výletu do Las Vegas zabírá polovinu titulní strany dnešního vydání listu. „Dlouho a usilovně jsme to zvažovali,“ komentoval zveřejnění skandální fotografie šéfredaktor deníku David Dinsmore. Uvedl, že The Sun těsně spolupracuje s královskou rodinou a snaží se respektovat její vůli. Rozhodnutí citlivé snímky publikovat není podle něj namířeno proti Harrymu, jde o věc tiskové svobody. „Je to absurdní situace, kdy fotky mohou na internetu vidět stovky milionů lidí na celém světě, ale v nejpopulárnějších novinách být nesmějí,“ řekl šéfredaktor. „Je to jednoduše o tom, zda se naši čtenáři mohou zapojit do diskuse s mužem, který je ve vztahu k trůnu třetím v pořadí.“

Britský deník již ve svém čtvrtečním vydání otiskl na titulní straně fotografii s figuranty, kteří představovali nahého prince s nahou ženou. V podtitulu list uvedl, že na zakázané fotce pózuje jejich vlastní Harry, tím byl reportér bulváru Harry Miller. Dnešní vydání již zobrazuje skutečného Harryho s doprovodným titulkem Je to následník! The Sun v prohlášení také zdůraznil, že nad princem nevynáší žádné morální soudy. „Máme ho rádi,“ napsal bulvární list.

Mluvčí královské rodiny reagoval na zveřejnění fotografie chladně. „Náš názor na otázku soukromí prince Harryho jsme zveřejnili. Noviny o svém obsahu rozhodují samy, a tak je na editorech, zda fotografie zveřejní,“ uvedl. Čtvrteční britské deníky přání královské rodiny respektovaly. Podle profesní Společnosti editorů svým postupem dodržovaly dobrovolný etický kód, který označuje za nepřijatelné tisknout soukromé fotografie lidí bez jejich souhlasu. Podle jiných expertů je ale zdrženlivost médií spíš důsledkem loňského skandálu s odposloucháváním celebrit.

Královská rodina si na šíření fotografií stěžovala u mediální regulační komise, s níž se nyní list The Sun může dostat do konfliktu. Komise ale může maximálně žádat omluvu - právo ukládat pokuty například nemá. List ale může zažalovat sám princ Harry. Vydavatel by se ale nepochybně hájil argumentem, že šíření informací o princi je ve veřejném zájmu, protože Harry je veřejně činný člověk a je placen z veřejných zdrojů.