USA zavádí pravidla pro černé skříňky v autech

Washington/Praha – Ve Spojených státech začíná od září platit zákon o využívání černých skříněk pro auta. Výrobci tak mimo jiné dostanou jasná kritéria, jaké informace musí každý stroj povinně snímat, kdo a jakým způsobem může s pořízenými údaji nakládat nebo jak se budou data schraňovat. Každá nově vyrobená skříňka tak v Americe musí splňovat podmínky nového zákona.

Černé skříňky se začaly v automobilech před časem používat podobně jako v letadlech a jsou schopné kromě polohy zaznamenat i jízdní vlastnosti vozidla v okamžiku nehody. Pomáhají tak zejména objasnit viníky či příčiny dopravních nehod a v budoucnu se zřejmě stanou běžnou pomůckou dopravních policistů i pojišťoven. Nová pravidla, která v Americe zavedl Úřad pro bezpečnost silničního provozu, jsou předběžnou přípravou na nástup černých skříněk – kolem roku 2015 by se totiž měly začít průmyslově vyrábět u většiny nových automobilů.

Nové verze budou umět zachytit řadu detailů – například polohu pedálů, natočení volantu v okamžiku havárie, zda dotyčný brzdil, či nikoliv, případně jak zafungovaly ABS nebo airbagy. Samozřejmostí bude zaznamenání aktuální rychlosti i polohy pomocí GPS.  

V současnosti je možné jednodušší verze skříněk či pouhé kamery s několika dalšími funkcemi odděleně zakoupit, některé automobilky už ale začaly montovat černé skřínky přímo do nových automobilů. „U osobních automobilů je to například Nissan, ale bývají i ve vozidlech hromadné dopravy nebo v dálkových autobusech,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

V souvislosti s novým zákonem se nejen ve Spojených státech začala objevovat kritika kvůli citlivému nakládání s osobními údaji. „Když budeme mluvit o zneužití dat, upřímně řečeno, například každý náš mobil je natolik zjistitelný, že už bychom měli křičet a nepoužívat je… Myslím, že jediné, co nelze překročit, je hranice, kdy by teoreticky prostřednictvím tohoto modulu mohl někdo zasahovat do elektroniky vozidla během jízdy bez vědomí řidiče,“ komentoval Sirota.