Rok od tragédie hokejistů Jaroslavle padlo první obvinění

Moskva - Ruští vyšetřovatelé loňské letecké katastrofy u Jaroslavle po roce obvinili člena vedení někdejších aerolinek, kterým letoun patřil. Při havárii startujícího letadla zahynulo 44 z 45 lidí na palubě, vesměs členů hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl, včetně tří českých reprezentantů. Někdejšímu náměstkovi ředitele Jak-servis Vadimu Timofejevovi nyní hrozí až sedm let vězení.

„Při zkoumání všech okolností a faktů, předcházejících tragédii, vyšetřovatelé dospěli ke zjištění, že Timofejev nezákonně připustil posádku k letu, s porušením pravidel bezpečnosti letového provozu. V době katastrofy posádka neměla oprávnění k samostatným letům,“ oznámil mluvčí federálního vyšetřovacího výboru Vladimir Markin.

Timofejev zařídil na základě padělaných dokumentů kapitánovu licenci, zatímco druhý pilot ještě neukončil přeškolení na letoun Jak-42, a tedy ani neměl příslušné oprávnění. Obviněný, odpovídající v aerolinkách za bezpečnost a organizaci letů, řádně nedohlížel na profesní přípravu posádky, ale pravidelně ji ze školení odvolával k letům, ačkoliv si byl vědom, že ještě nebyla řádně vycvičena.

Podobně od 5. do 17. září loňského roku se posádka měla školit. Místo toho však 7. září nastoupila do kabiny letounu Jak-42, který měl přepravit tým do Minska k prvnímu zápasu v uplynulé sezoně kontinentální ligy (KHL). Lokomotiv po neštěstí odstoupil ze soutěže, nyní se do KHL vrací. „Za takových okolností Timofejev neměl právo svěřit posádce přepravu cestujících. Kdyby své povinnosti řádně plnil, nemuselo dojít ke katastrofě, která stála životy 44 lidí,“ uvedl Markin.

V případu bylo zatím vyslechnuto více než 200 svědků a uskutečněno více než 120 soudních expertíz. Vyšetřovací spis už čítá okolo 90 svazků. Zanedlouho se „případ Timofejev“ má oddělit od případu pilotů, kteří při katastrofě také zahynuli. Pád stroje přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov, který se však zřejmě nenacházel v pilotní kabině.

V troskách letounu zahynulo sedm členů posádky a 37 cestujících. Mezi oběťmi byli i Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. O dva týdny později úřady odebraly společnosti Jak-servis licenci a také pozastavily provoz desítky dalších letounů Jak-42 ve službách různých společností. Bývalý přepravce Lokomotivu se však podle ruských médií z minulého měsíce vrátil na trh, jen změnil název na Etalon.

Vyšetřování vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo loni v listopadu oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Podle zprávy ruské prokuratury chyboval i letištní personál.

Video Telefonát Miroslava Karase
video

Telefonát Miroslava Karase