Astronomové objevili diamantovou planetu

Londýn - Vesmír dokáže stále překvapovat. Astronomové nyní zjistili, že v roce 2004 objevili pozoruhodnou planetu, z níž tvoří celou třetinu diamant. Povrch dále obsahuje převážně grafit a dokáže se rozehřát na teplotu přes 1 600 stupňů. Planeta, kterou astronomové nazvali 55 Cancri e, je zhruba dvakrát větší než Země a obíhá hvězdu podobnou Slunci v souhvězdí Raka.

Hornatá planeta se pohybuje okolo hvězdy podobné Slunci, která se nachází asi 40 světelných let od Země. Obíhá ji tak rychle, že jeden rok na jejím povrchu trvá pouhých 18 hodin.

Na povrchu dosahují teploty úctyhodných 1 648 stupňů

Přestože je planeta jen dvakrát větší než Země, je díky větší hustotě asi osmkrát těžší. Je také velmi horká, povrchové teploty zde dosahují 1 648 stupňů Celsia. „Povrch této planety je pravděpodobně pokryt spíše grafitem a diamantem než vodou a žulou,“ srovnává ji se Zemí Nikku Madhusudhan z Yaleovy univerzity.

Sluneční erupce
Zdroj: ČT24

Ve studii, kterou zpracoval spolu s francouzským vědcem Olivierem Mousisem, Madhusudhan odhaduje, že diamant tvoří nejméně třetinu planety. „Mohla by být velmi podobná Neptunu, kdybyste Neptun přiblížili směrem k našemu Slunci a sledovali, jak se jeho atmosféra vyvaří,“ řekl Michaël Gillon z belgické univerzity.

Světlo z cizí „super-Země“, jak je planeta často nazývána, bylo nedávno poprvé zaznamenáno teleskopem patřícím NASA. Astronomové to nazývají historickým úspěchem, píše server Huffingtonpost.com.

Diamantové planety astronomové objevili již dříve, tentokrát je to ale poprvé, co taková planeta obíhá hvězdu podobnou Slunci. Podle Davida Spergela z Princetonské univerzity půjde ale pravděpodobně jen o jeden z bohatých objevů, které vědce čekají při zkoumání dalších planet obíhajících hvězdy v okolí 55 Cancri e.