Slovenský most spadl asi kvůli závadě podpůrné konstrukce

Kurimany – Pád rozestavěného silničního mostu u slovenských Kuriman zřejmě způsobil kolaps ocelových skruží, které dosud nedokončenou stavbu měly podpírat. Portálu HNonline.sk to řekl ministr vnitra Robert Kaliňák. Je tedy možné, že nešlo o chybu v konstrukci samotného mostu. Proč se zřítila podpůrná konstrukce, vyšetřovatelé zatím zjišťují.

Při pádu rozestavěného silničního mostu zahynuli čtyři lidé, dalších dvanáct utrpělo vážná zranění. Příčinou podle ministra Kaliňáka byl pád podpůrné konstrukce, nikoli vada samotné stavby. „Věřím, že se nešetřilo na nesprávném místě, to by byla asi největší katastrofa,“ řekl ministr, který se na místo neštěstí v pátek dostavil.

Příčina není zatím oficiálně potvrzena, stejný závěr jako Robert Kaliňák ale zveřejnil na svém blogu i odborník na mostní konstrukce Peter Paulík. Slovenská policie zatím podle její mluvčí Ingrid Stanové zajistila všechny materiály, deníky a dokumenty týkající se stavby. Probíhá trestní stíhání kvůli podezření z obecného ohrožení.

K havárii došlo ve chvíli, kdy dělníci začali s litím betonu. Vyšetřovatelé zjišťují, zda podpůrná konstrukce nebyla špatně postavená nebo ukotvená v terénu. Možné je i to, že ocelové skruže, které nesly celou váhu, měly výrobní vady. Výsledky vyšetřování by měly být k dispozici až za několik týdnů.

Zatím se také zjišťuje, kdo by za případnou závadu mohl nést odpovědnost. Generální dodavatel betonáže firma Bögl & Krýsl odpovědnost odmítá s tím, že měla subdodavatele. „Bögl a Krýsl tu stavbu fyzicky neprováděla. Samozřejmě, odpovědnost generálního dodavatele tam je, té se nezbavíme,“ řekl právní zástupce firmy Radek Ondruš.

Slovenští odborníci upozorňují, že v zemi je v posledních letech málo stavebních zakázek a při výběrových řízeních je hlavním kritériem cena. Některé společnosti nabízejí minimální ceny, aby práci dostaly, ale pak šetří na použitých materiálech a obcházejí bezpečnostní předpisy.

Reportáž Davida Miřejovského (zdroj: ČT24)
Vydáno pod