BBC se nesnažila ututlat pedofilní chování Savilea

Londýn - Stanice BBC informovala o pedofilní aféře kolem moderátora Jimmyho Savilea s chybami, ale nepokoušela se ji krýt. Vyplývá to z nezávislého šetření, jehož výsledky byly dnes zveřejněny. Savilea obvinilo ze sexuálního zneužívání už několik set lidí.

Zdroj: ISIFA Autor: Michael Putland/Getty Images

Šetření, jehož výsledky byly dnes zveřejněny, se týkalo rozhodování redakce pořadu Newsnight. Ta loni náhle zrušila vysílání reportáže o Savileově pedofilii a o Vánocích a na Nový rok pak BBC vysílala program věnovaný Savileově práci. O jeho sklonech nebo pochybném jednání v něm nebyla ani zmínka. „Rozhodnutí upustit od původního šetření bylo špatné, ale bylo učiněno v dobré víře,“ uvádí se v šetření. Šéfredaktor pořadu Newsnight a jeho zástupce budou vyměněni.

Přesto však z e-mailů obsažených ve zprávě vyplývá, že někteří pracovníci BBC o „temné Savileově stránce“ věděli už v době, kdy se připravoval program k uctění jeho památky a práce.

Savile zemřel loni ve věku 84 let. Policie ho podezřívá ze 199 případů sexuálního zneužívání, k nimž patří 31 znásilnění. Jako jeho sexuální oběti se policii přihlásilo už 450 osob. Skandál vedl k rezignaci generálního ředitele BBC, který byl ve funkci jen něco málo přes 50 dní, a vyvolal otázky o jeho předchůdci Marku Thompsonovi. Toho nová zpráva jakékoli viny zprošťuje.

V Savileově kauze je nyní zatčeno a vyšetřováno osm lidí, poslední z nich - sedmdesátník, jehož jméno nebylo zveřejněno - byl zadržen dnes. Ve skupině je kromě jiných komik Freddie Starr a někdejší zpěvák Gary Glitter.