Nehoda tupolevu už má 5 obětí, na vině zřejmě brzdy

Moskva - Už pět obětí si vyžádala sobotní havárie ruského letadla letícího z Pardubic na letiště Vnukovo. V nemocnici dnes zemřela jedna ze zraněných letušek. Ruští vyšetřovatelé zkoumají černé skříňky ruského letadla TU-204. Podle ruské agentury Interfax mohou za nehodu zřejmě brzdy a nefunkční režim zpětného chodu, který se piloti snažili po nezdařeném přistání aktivovat.

Ruští vyšetřovatelé zajistili trosky letadla a také vzorky paliva. Experti zkoumají černé skříňky. O dokumentaci letadla požádala i společnost Red Wings, které stroj patřil. Vyšetřovatelé chtějí také vyslechnout členy posádky, kteří přežili. Nejnovější informace z vyšetřovacího týmu ukazují na nefunkční zpětný chod, který se piloti snažili zařadit, když se stroj nechtěl zastavit. Závady mohly být podle Interfaxu i na samotných brzdách.

Stroj letící z Pardubic havaroval během přistání v Moskvě. Na palubě bylo jen osm členů posádky. Letadlo během přistání vyjelo z ranveje, začalo hořet a rozlomilo se na tři kusy. Při nehodě zemřeli oba piloti, palubní inženýr a letuška. Dnes pak v nemocnici podlehla vážným zraněním další letuška. Další tři členové posádky jsou s těžkými zraněními v moskevských nemocnicích. Trosky letounu odklízely stovky záchranářů dlouho do noci.

Podle dopisovatelky bulvárního deníku Moskovskij komsomolec letadlo prý hořelo už ve vzduchu, viděla letoun z dálnice. „Když jsme viděli letadlo nad námi, valila se z něj oblaka dýmu. Hned jsem si myslela, že padá… bylo vidět, že se snaží letět rovně, ale několikrát se naklonilo na bok.“ Letoun přejel přistávací dráhu a zastavil se až o nedalekou silnici. Tady trosky zasáhly projíždějící auta. Jednomu ze svědků se to podařilo natočit.

 

Nepotvrdila se tak jedna z prvních verzí, že by za nehodu mohla chyba pilotů. „Posádka byla velmi zkušená,“ vysvětluje šéf Federální letecké navigační služby Alexander Neradko. „Kapitán měl nalétáno 15 tisíc hodin, to už značí velké zkušenosti, kopilot měl téměř 10 tisíc hodin a totéž palubní inženýr.“

Úřady na problémy TU-204 upozorňovaly

Na vině je tak nejspíš stroj, který ovšem před letem prošel bez problémů kontrolou a v provozu byl teprve čtyři roky. Podle ruských médií Státní úřad pro kontrolu letectví nicméně těsně před havárií varoval společnost Tupolev, že tento typ letounu může mít problémy s brzděním během přistání. Minulý týden v Novosibirsku stejný stroj vyjel mimo ranvej, nikdo se ale nezranil.

Ruský úřad pro letectví už nařídil společnosti Tupolev, aby vyšetřila a odstranila poruchovost stroje TU-204. Vlastník společnosti Red Wings Alexandr Lebeděv slíbil rodinám obětí finanční odškodnění. Milion rublů (asi 625 tisíc korun) pro rodiny čtyř mrtvých členů posádky slíbila i moskevská radnice.

TU-204 je ruský dvoumotorový dopravní letoun z počátku 90. let. První prototyp vyletěl 2. ledna 1989 a od následujícího roku začaly stroje TU-204 létat na civilních linkách. Havarované letadlo dříve využívala ruská fotbalová reprezentace, na rozlomeném trupu je ještě vidět emblém ruského národního týmu.


Video Události o nehodě v Moskvě
video

Události o nehodě v Moskvě