V Buenos Aires už se nebude jezdit ve dřevě

Buenos Aires – Po necelých sto letech budou vyřazeny z provozu historické dřevěné vozy linky A metra v argentinském Buenos Aires. Brzy je nahradí moderní vagony čínské výroby, mnozí Argentinci ale cítí za mizejícím kouskem dopravní historie nostalgii.

Prvních 90 belgických vozů začalo jezdit v roce 1913 po první lince metra v Latinské Americe. Nyní jsou nejstaršími vozy podzemky na světě, které stále jezdí a denně přepraví zhruba 160 tisíc cestujících.

Staré vozy jsou nejen přepravním prostředkem pro místní, ale i atrakcí pro turisty. Je ale stále těžší je udržovat; podle starosty Mauricia Macriho přestaly být bezpečné a je nutné je vyměnit. Linka A proto bude v polovině ledna uzavřena kvůli plánované rekonstrukci, která může trvat až 60 dní.

Staré vagony metra v Buenos Aires
Staré vagony metra v Buenos Aires

Aquilino González Podesta, zakladatel skupiny Přátelé podzemky, souhlasí, že staré vozy musí uvolnit místo mladším. Ptá se ale, proč není možné s výměnou počkat ještě 11 měsíců, aby dřevěné metro oslavilo stovku. „Jsou prostě jisté citové otázky, které převažují nad logikou,“ dodal.

Staré vagony metra v Buenos AiresLinka A v Buenos Aires byla uvedena do provozu 1. prosince 1913 a stala se vůbec prvním metrem jezdícím na jižní polokouli. Vlaky pro ni vyrobila belgická firma La Brugeoise et Nicaise et Delcuve v letech 1912 až 1919.


Metro v Buenos Aires patří mezi světové rarity. Má stará dřevěná sedadla, ale i moderní automatické otevírání dveří. Lidé se ptají, co se s jejich podzemní dráhou stane. Pokud nebude dál na kolejích, její fanoušci by ji rádi viděli aspoň v muzeu.