Barmská půda vydává letuschopné spitfiry

Rangún – Britští experti zahájili práce na vykopání legendárních letounů Spitfire z druhé světové války, které jsou v netknutém stavu pohřbeny v Barmě. Tým složený z archeologů, filmařů a průzkumníků zahájil činnost po 17letém pátrání po letounech. Vykopání prvních strojů, které se proslavily především v bitvě o Británii, by mělo trvat až sedm týdnů.

Třicet netknutých strojů zakopali v bednách na mezinárodním letišti v Rangúnu američtí technici, když se blížil konec války, připomíná BBC. Na různých místech v Barmě by pak mělo být v zemi pohřbeno až 120 spitfirů. To je třikrát až čtyřikrát víc než počet stávajících modelů ještě schopných letu. Jejich vyzdvižení umožňuje dohoda podepsaná loni v říjnu mezi Barmou a Británií.

Průzkum vedl britský nadšenec David Cundall, který je velkým obdivovatelem těchto legendárních strojů. Barmský geolog Sou Thein, který pomáhal při jejich hledání, vyjádřil přesvědčení, že na různých místech někdejší britské kolonie bylo uloženo kolem 140 stíhacích letounů Spitfire.

Britové dopravili spitfiry z továrny v Castle Bromwichi nedaleko Birminghamu do Barmy na sklonku války, aby mohly být případně použity proti Japonsku, což se ovšem vzhledem k japonské kapitulaci v roce 1945 nestalo. Uložení strojů pod zem mělo podle všeho zabránit tomu, aby padly do rukou nepřátel. Zakopáním letadel přímo v přepravních bednách byla pověřena americká armáda. Cundall prý vyzpovídal nejméně 1 000 válečných veteránů, převážně z USA, aby získal informace o osudu letounů Spitfire Mk. XIV, které byly poháněny motorem Rolls-Royce Griffon. Jednomístné bojové letouny jsou 9,14 metru dlouhé s rozpětím křídel 11,3 metru. Stíhačky byly uloženy do země chráněné proti rozkladu a jejich dobrý stav potvrdila sonda, kterou byla do bedny s letounem na jednom z utajovaných míst spuštěna kamera.

Británie vyrobila přes 20 000 stíhaček Spitfire, po skončení války ale podle Cundalla ztratily veškerou hodnotu. „V roce 1945 jich byla hromada. Začínaly se prosazovat tryskáče. O spitfiry neměl nikdo zájem. Mnohé z nich byly jednoduše shozeny z letadlových lodí do moře,“ uvedl Cundall. V současnosti jsou ovšem funkční stroje Spitfire vzácné, zbývají jich již jen desítky a u sběratelů se těší velké popularitě.


Barma by měla dostat polovinu nalezených letounů plus jeden stroj pro vystavení v muzeu. Ostatní si rozdělí Cundall a jeho partnerská firma. Vyzdvižení všech strojů by mělo trvat dva roky. „Spitfiry jsou nádherná letadla a neměly by shnít v cizí půdě. Zachránily nám krk v bitvě o Británii a měly by být zachovány,“ řekl Cundall.

/*json*/{"map":{"lat":16.912065073276,"lng":96.140842437744,"zoom":14,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":16.909714,"lng":96.13499,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/