Miliony Indů zahájily rituální koupelí hinduistický svátek

Dillí – Do chladných vod posvátné řeky Gangy se v indickém městě Iláhábád ponořily miliony hinduistických věřících. Rituální koupelí, jež má smýt z lidí hříchy, začal hinduistický svátek Kumbh mélá. Oslavy svátku potrvají 55 dní, tedy až do 10. března. Na koupel v místě, kde se Ganga stéká s řekou Jamunou a podzemní mytickou řekou Sarasvatí, prý chystá přes 110 milionů hinduistů. Na bezpečnost oslav dohlíží v Iláhábádu na 50 000 policistů.

Jedno z největších náboženských shromáždění na světě Kumbh mélá odvozuje svůj původ z mytologického boje mezi bohy a démony o pohár s nektarem nesmrtelnosti (kumbh znamená hindsky pohár, mélá slavnost, trh). Podle legendy se při potyčce o číši několik kapek vylilo na čtyři místa u soutoku řek Ganga, Jamuna a mytologického podzemního toku Sarasvatí - na Iláhábád, Nášik, Udždžain a Hardvár. Svátek se slaví každé tři roky postupně na zmíněných čtyřech poutních místech, v Iláhábádu tedy vždy po 12 letech.

Dnešek je jedním ze šesti dní, jež jsou podle astrologů ke koupeli nejpříhodnější. Břeh Gangy proto zaplnily zástupy mužů ve spodkách, žen v sárí i dětí, kteří trpělivě čekali, až na ně dojde řada a za odříkávání úryvků z hinduistických posvátných textů budou moci vkročit do řeky. Jako první vjeli do vody na stříbrných vozech náboženští vůdci různých hinduistických klášterů. Jiní byli na místo koupele přineseni na stříbrných nosítkách. Duchovní se poté obrátili k davům, na něž házeli květiny a provolávali slávu řece Ganze. Nejpůsobivějším obrázkem byla koupel asketů, kteří se do vody vrhli krátce po šesté hodině ranní místního času nazí, s těly pomazanými popelem. Jedinou ozdobou jim byly květinové girlandy.

  • Indický svátek Kumbh mélá
    Indický svátek Kumbh mélá autor: Kevin Frayer, zdroj: ČTK/AP
  • Indický svátek Kumbh mélá
    Indický svátek Kumbh mélá autor: ANINDITO MUKHERJEE, zdroj: Isifa/EPA

Letošní shromáždění bude podle očekávání zatím největším co do počtu návštěvníků, na těch minulých se scházelo kolem 70 milionů věřících. Svědčí to nejen o rozrůstající se indické populaci, ale také o stále čilém duchovním životě obyvatel Indie a podpoře hinduistických svatých mužů ze strany bohatnoucí střední třídy. Přístupnost festivalu také usnadňují mobilní telefony a kvalitnější silniční síť. Popularitu zajišťují i indická média. Na chytrých telefonech dokonce existuje aplikace, která poutníky provádí po místě konání slavnosti.