Dreamlinery nesmí do vzduchu v dalších a dalších zemích

Washington - Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ve středu prozatím zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner ve Spojených státech. Zákrok zdůvodnil nedávnou sérií bezpečnostních problémů. K FAA se později přidaly i úřady v Evropě, Japonsku, Indii, Kataru a teď i v Etiopii. Hlavní konkurent - evropský Airbus - se komentářů zatím zdržel. I jeho A380 se rodil v bolestech.

FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.

Jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.

Jak dlouho zůstanou dreamlinery na zemi, se neví

Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA. V Evropě jedinou společností, která provozuje Boeing 787, jsou polské aerolinie LOT. Ty žádají kompenzaci ušlého zisku. Zatím mají dva letouny a do konce března mají dostat další tři. Ty ale hodlají převzít jen v případě, že budou vyřešeny všechny technické problémy. LOT nedávno oznámil další miliardové ztráty a požádal polský stát o pomoc. Pokud bude mít delší problémy i s novými dreamlinery, může to společnost poslat ke dnu.

Dreamliner společnosti Japan Airlines
Zdroj: JAL

Boeing 787 Dreamliner patří k nejmodernějším letadlům současnosti. V poslední době ho však postihla série závad, včetně exploze baterie a následný požár, únik paliva či problémy s elektronikou a prasklým sklem. FAA již proto kvůli tomu nařídil minulý týden komplexní inspekci nových letadel a japonské společnosti ANA a Japan Airlines dočasně zastavily provoz těchto letadel.

V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner. Nejvíc jich mají japonské společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je také aerolinie z Indie či Kataru. Ve Spojených státech je mají jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů.

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy Kč).


Video Reportáž Hany Scharffové a Josefa Pazderky
video

Reportáž Hany Scharffové a Josefa Pazderky