Útok na šéfa moskevského baletu si objednal sólista

Moskva - Sólista moskevského Velkého divadla Pavel Dmitričenko se přiznal, že si objednal útok kyselinou na šéfa baletního souboru Sergeje Filina. Podle ruských úřadů se k činu přiznal i muž, který útok kyselinou provedl, a jeho pomocník.

Filina napadl v polovině ledna maskovaný útočník v centru Moskvy a polil jeho tvář kyselinou. Způsobil mu popáleniny třetího stupně a poškození zraku, z něhož se choreograf léčí v Německu. Přestože byla jeho tvář silně poleptána, zrakové funkce podle lékařů zůstanou po sérii operací zachovány.

Trojici podezřelých zatkla moskevská policie v úterý. Na stopu pachatelů vyšetřovatele přivedla zejména analýza telefonických rozhovorů, které byly v kritickou dobu vedeny v místě útoku na Filina. Pokud soud uzná Dmitričenka a jeho komplice vinnými, hrozí jim podle agentury Interfax až dvanáct let vězení.

Dmitričenko pochází z umělecké rodiny a členem baletního souboru Velkého divadla se stal v roce 2002. Od té doby má za sebou řadu významných a kritikou oceňovaných rolí, například v Čajkovského Labutím jezeře a Louskáčku, v baletu Ivan Hrozný Sergeje Prokofjeva nebo Spartakus Arama Chačaturjana.

Motivem činu byl podle hlavní vyšetřovací verze osobní spor Dmitričenka s Filinem. Podle prohlášení mluvčí Velkého divadla Jekatěriny Novikovové ale členové souboru o žádných rozepřích obou umělců nevědí. „V divadle je pochopitelně vždycky mnoho spokojených i nespokojených, ale k žádným vážným konfliktům nedocházelo,“ řekla mluvčí novinářům. Podle některých komentářů je skutečným motivem činu spíš spor mezi Filinem a Dmitričenkovou přítelkyní, mladou primabalerínou Anželinou Voroncovovou.

Baletní představení v moskevském Velkém divadle
Zdroj: ČT24

Baletní mistr od počátku naznačoval, že se stal obětí drsného zápolení uvnitř souboru. Podle listu Izvestija se vášnivý sólista a šéf baletu prý znepřátelili kvůli mladé primabaleríně Anželině Voroncovové. Samo vedení divadla však nějaký ostrý konflikt popíralo.

„Organizoval jsem ten útok, ale ne v takové míře, v jaké proběhl,“ přiznal Dmitričenko.
Teď o něm mluví celé Rusko, jenže už ne jako o skvělém sólistovi, ale jako o podlém člověku. V příštím představení, kterým by měl být Čajkovského balet Šípková Růženka, se už Dmitričenko na prknech Velkého divadla neobjeví.