Kdo se chce dožít stovky, měl by omezit párky a slaninu

Londýn – Pokud nechcete zemřít mladí, snídejte méně slaniny, párků nebo třeba šunky. K tomuto závěru podle serveru BBC dospěli autoři mnohaletého výzkumu zahrnujícího půl milionu lidí z desítky evropských zemí. Ukázalo se, že velká spotřeba masných výrobků s vysokým obsahem solí a dalších konzervantů zvyšuje riziko srdečních a cévních onemocnění, rakoviny a předčasného úmrtí.

Zdroj: Isifa/Rex Features Autor: Martin Lee

Lidé s takto nezdravým jídelníčkem údajně také více kouří, trpí obezitou a nebo mají jiný zlozvyk. Během sledování, které v průměru trvalo téměř 13 let, zemřel každý sedmnáctý z účastníků. Skoro 10 tisíc lidí podlehlo rakovině a 5 500 osob srdečním nemocem. 

Konzumace více než 160 gramů uzenin denně, což představuje dva párky s plátkem slaniny, zvyšuje podle časopisu BMC Medicine pravděpodobnost předčasného úmrtí o 44 procent. A to oproti lidem, kteří si denně dopřejí jen 20 gramů uzenin. 

Čerstvé maso je pro zdraví lepší 

Britské zdravotní úřady doporučují sníst nejvýše 70 gramů masných výrobků denně, což odpovídá zhruba dvěma plátkům slaniny. Nicméně podle výzkumu má konzumace malého množství masa i kladné stránky. „Většina lidí se nijak nepotřebuje omezovat ve spotřebě čerstvého masa. Varovná statistika se týká jen masných výrobků, které se vyrábějí uzením a přidáváním solí a dalších konzervantů,“ vysvětluje dietoložka Ursula Arensová. 

Anglická snídaně
Anglická snídaně