Po půl století vyšly v Barmě první soukromé deníky

Rangún – V Barmě se dnes poprvé po téměř padesáti letech začaly opět prodávat soukromé deníky. Reforma médií a svoboda projevu je jednou z priorit prezidenta Thein Seina. Licenci dostalo šestnáct tiskovin. K dnešnímu vydání byly připraveny čtyři z nich. Noviny už také nebudou muset odevzdávat texty k povinné státní kontrole. Soukromé deníky v Barmě zakázala v 60. letech vojenská vláda. Novináře pak režim sledoval i mučil. Demokratické reformy odstartoval až v roce 2011 právě současný prezident.

Úřady sice ode dneška povolily vydávat 16 soukromých deníků, ale včasné vytištění se podařilo jen čtyřem. Státem kontrolovaným médiím začaly konkurovat deníky The Voice Daily, The Golden Fresh Land Daily, The Union Daily a The Standard Time Daily. Hlavní opoziční barmská strana Národní liga pro demokracii (NLD), v jejímž čele stojí držitelka Nobelovy ceny za mír Do Aun Schan Su Ťij, začne vydávat svůj deník koncem měsíce.

V Barmě opět vyšly soukromé deníky
Zdroj: ISIFA
Autor: EPA/LYNN BO BO

Předchozí soukromé deníky v bývalé britské kolonii zakázala vojenská vláda v roce 1964. Novináři byly poté často terčem sledování, odposlouchávání i mučení a žalářování. Situace se začala zlepšovat až v posledních letech.  

V Barmě opět vyšly soukromé deníky
Zdroj: ISIFA
Autor: EPA/LYNN BO BO

V roce 2011 začaly pod mezinárodním tlakem v Barmě reformy. Do úřadu po téměř pěti desetiletích vojenské vlády nastoupil formálně civilní prezident Thein Sein. Nechal propustit stovky politických vězňů, uvolnil přísnou kontrolu tisku a umožnil veřejná protestní shromáždění v rámci demokratického přerodu, který okolní svět značně překvapil. Mnozí v Barmě nicméně stále zůstávají skeptičtí ohledně skutečné hloubky přeměn.