Dodávky na evropských cestách už jenom stodvacítkou?

Brusel - Všechny nové dodávkové vozy na silnicích EU by od příštího roku měly mít zařízení omezující jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině. Požadavek dnes v Bruselu schválil výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu; aby návrh vstoupil v platnost, musí jej schválit členské státy a plénum parlamentu. Segment lehkých užitkových vozidel silně zasáhla hospodářská krize, prodej dodávek mezi lety 2007 až 2012 klesl o 39 procent.

Podle návrhu by emise nových lehkých užitkových vozidel neměly od roku 2020 přesahovat 147 gramů kysličníku uhličitého (CO2) na kilometr. Nyní emise tohoto skleníkového plynu dosahují u dodávek v průměru 203 gramů.

Velkou většinou hlasů se výbor vyslovil pro maximální emise 147 gramů CO2, jak to navrhla Evropská komise. Tento limit platí celkově pro každou automobilku, takže jedna společnost může vyrábět dodávky s většími emisemi, ale musí je kompenzovat dalšími vozy s nižšími zplodinami CO2. Výbor dnes také navíc odhlasoval přibližné limity pro vzdálenější budoucnost - 105 až 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr od roku 2025. U osobních vozů již platí, že výrobci musí snížit průměrné emise u nových vozidel na 130 gramů na kilometr do roku 2015. Pokud tak neučiní, budou čelit sankcím.

Výbor pro životní prostředí také schválil dodatek, jenž požaduje, aby nové dodávky byly od 1. ledna 2014 vybaveny elektronickým zařízením, které by omezovalo jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině.