Jsem ještě naživu, ozvalo se po 17 dnech z trosek textilky

Dháka - Bangladéšští záchranáři v troskách textilní továrny v Dháce po 17 dnech našli přeživší ženu. Tragická bilance kolapsu textilky na předměstí bangladéšské metropole přesto dál roste. Záchranáři už z trosek vytáhli přes 1 000 mrtvých. Budova, ve které bylo pět textilních továren, se zřítila před dvěma týdny. Počet obětí ještě poroste, v době zřícení bylo v budově kolem 3 000 lidí.

„Byla v díře mezi nosníkem a jedním sloupem. Jmenuje se Rešmi. Asi měla zásoby vody nebo možná pila vodu, kterou jsme vstřikovali do budovy,“ řekl velitel hasičů k záchraně ženy. Vyprošťování přeživší ženy přenášely místní televize a přihlížející pak propukli v ovace, zatímco ženu nesli s kyslíkovou maskou do sanitky.

Žena byla nalezena v troskách druhého podlaží osmiposchoďové budovy. Neutrpěla žádná vážná zranění a byla schopna hovořit se záchranáři. „Jsem ještě naživu,“ volala. Na přeživší se podle jednoho ze záchranářů podařilo narazit, protože volala o pomoc: „Když jsme odklízeli trosky, volali jsme, zda je někdo naživu. A zaslechli jsme, že někdo říká: 'Prosím, zachraňte mne, prosím, zachraňte mne,“ řekl záchranář v televizi.

Armádní velitelé, kteří na operaci dohlížejí, pak nařídili dělníkům zastavit buldozery a jeřáby odklízející trosky. Žena podle jednoho z vojáků mávala rukou v odpovědi záchranářům, kteří se ji snažili vyprostit a také jí vhodili malou kyslíkovou láhev.

Stovky lidí, podílejících se na odklízení mrtvých těl, se na místě modlily, aby se ženu povedlo zachránit. „Alláhu, jsi největší, můžeš udělat cokoliv. Prosím, dovol nám zachránit právě nalezenou přeživší,“ řídil modlitbu muž s ampliónem. „Omlouváme se za naše hříchy. Prosím, odpusť nám, odpusť nalezené přeživší.“

Nejdéle dokázala pod troskami přežít čtyřicetiletá žena z Pákistánu. Po zemětřesení v roce 2005, při kterém zemřelo 75 000 lidí, přežívala 63 dní v sutinách svého domu. Jedla zkažené potraviny a pila dešťovou vodu.


Počet obětí se přehoupl přes tisíc

Záchranáři z trosek již vyprostili 1041 mrtvých. „Snažíme se prosekat skrz podzemní podlaží. Jde to ale velice těžce. Potřebujeme více času, abychom našli další těla,“ řekl armádní generál, který dohlíží na odklízení trosek. Potíže jsou i s identifikací obětí, protože vyprošťovací práce se provádějí již třetí týden a nalezená těla jsou v pokročilém stádiu rozkladu. „Pracujeme pečlivě. Pokud u mrtvých nalezneme doklady či mobilní telefony, můžeme je identifikovat. Snažíme se, abychom přinejmenším mohli těla předat příbuzným,“ dodal generál.

Z místa neštěstí už bylo odvezeno přes 3 000 tun trosek, minimálně stejné množství ale zůstává na místě. Armáda se ale zdržuje odhadů, kdy by celá operace mohla skončit.

V souvislosti s neštěstím zatím policie zadržela devět osob včetně majitele budovy. Pokud je soud uzná vinnými z vražd či masového zabití, hrozí jim trest smrti. Úřady zjistily, že původně pětipatrová stavba nebyla navržena pro těžké průmyslové stroje ani pro tři další podlaží.

Bangladéšské úřady od události, která se v předměstí Dháky stala 24. dubna, v zemi z bezpečnostních důvodů uzavřely 18 textilních továren.

Ani hrozivé následky pracovní podmínky v továrnách nezmění

Experti pochybují, že by tragédie vedla ke skutečným změnám pracovních podmínek. „Nemohu tvrdit, že všichni jsou pokrytci. Předpokládám, že se najdou manažeři, kteří chtějí, aby se dělalo to, co je třeba. Ale nefunguje to,“ usoudil americký sociolog Robert Ross. Opakované katastrofy podle něj dokazují, že v rozvojových zemích nefunguje model, který odpovědnost za bezpečnost zaměstnanců přenáší na firmy. A ty zajímají hlavně nízké výrobní náklady produkce v hodnotě okolo 20 miliard dolarů ročně, z níž tři pětiny odebírá Evropská unie a čtvrtinu USA.

Video Reportáž Milady McGrathové
video

Reportáž Milady McGrathové

Už teď se tragédie v Dháce zapsala mezi nejhorší průmyslové katastrofy v dějinách. Na vrcholu hrozivého žebříčku je neštěstí v indickém Bhópálu. V roce 1984 zabily plyny z tamní chemičky skoro čtyři tisíce lidí okamžitě, na následky pak zemřelo dalších 15 tisíc.

Největší neštěstí ve světě s více než 1 000 oběťmi od začátku 20. století (bez přírodních katastrof a bez válečných událostí):

- 4 386 obětí - 20. prosince 1987 (Filipíny) - Největší námořní katastrofa v novodobých dějinách v době míru se stala mezi Manilou a ostrovem Leyte. Filipínský trajekt Doňa Paz se srazil s tankerem Victor; při následném požáru zahynulo 4 386 lidí.

- Na 4 000 obětí - 26. dubna 1986 (Ukrajina) - Havárie a následný výbuch jednoho ze čtyř reaktorů jaderné elektrárny v ukrajinském Černobylu si přímo na místě a v následujících měsících vyžádaly několik desítek životů. Údaje o celkovém počtu obětí se liší, zpráva Černobylského fóra z roku 2005 hovoří asi o 4 000 obětech.

Havárie v Černobylu

- 3 787 obětí - 2. prosince 1984 (Indie) - V pobočce amerického chemického koncernu Union Carbide v Bhópálu uniklo do ovzduší 40 tun smrtelně jedovatých plynů. Vláda později potvrdila 3 787 mrtvých.

- 2 750 obětí - 4. prosince 1948 (Čína) - Čínský parník Ťiang-ja (SS Jiangya, též Kiangya) se potopil v ústí řeky Chuang-pchu, jež protéká Šanghají. Zemřelo přes 2 750 osob (podle některých zdrojů až 3 920); asi 700 lidí se zachránilo.

- 2 000 obětí - 21. března 1934 (Japonsko) - Požár zničil japonské město Hakodate; podle odhadů zemřelo přes 2 000 osob.

- 2 000 obětí - 3. listopadu 1982 (Afghánistán) - Sovětské auto z vojenského konvoje se v Salanžském tunelu srazilo s cisternou, která poté explodovala. Podle odhadů si katastrofa vyžádala až přes 2 000 obětí.

- 1 900 obětí - 6. prosince 1917 (Kanada) - Srážka a následná exploze belgické lodi Imo s francouzskou lodí Mont Blanc (s municí) v kanadském přístavu Halifax si vyžádala 1 500 obětí na místě, dalších asi 400 lidí později podlehlo zraněním.

- 1 863 obětí - 26. září 2002 (Gambie) - Několikanásobně přetížený senegalský trajekt Joola s 2 000 osobami na palubě se potopil v bouři u pobřeží Gambie; zahynulo nejméně 1 863 osob - druhá největší námořní katastrofa v dějinách v době míru.

- 1 549 obětí - 26. dubna 1942 (Čína) - Neštěstí v japonském dole Honkeiko v Číně si vyžádalo 1 549 životů - největší důlní katastrofa v dějinách.

- 1 500 obětí - 15. dubna 1912 (Británie) - Britský parník Titanic se při své první plavbě ze Southamptonu do New Yorku srazil jižně od kanadského New Foundlandu s ledovcem a potopil; při katastrofě zahynulo přes 1 500 osob.

Vrak Titaniku

- 1 426 obětí - 2. července 1990 (Saúdská Arábie) - Největší neštěstí v historii poutí hadždž se stalo v tunelu v údolí Míná u Mekky. 1 426 muslimských poutníků bylo ušlapáno ve zmatku, jenž vznikl po výpadku ventilace.

- 1 099 obětí - 10. března 1906 (Francie) - Při požáru v kamenouhelném dole nedaleko severofrancouzského města Courrieres zahynulo 1 099 horníků. Je to nejtragičtější důlní neštěstí v Evropě.

- Nejméně 1 041 obětí - 24. dubna 2013 (Bangladéš) - Zřícení osmipodlažní budovy v Savaru na předměstí bangladéšské metropole Dháky. Oběťmi jsou hlavně ženy, jež tam pracovaly v textilních dílnách.
                                                                                                            (Zdroj: ČTK)