Máte chuť na gumové medvídky - dejte si Haribo

Bonn - Želatinového medvídka zná asi každé malé dítě a věta „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“ patří v Česku k nejznámějším reklamním sloganům. Německá firma na výrobu cukrovinek Haribo, která je největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě, byla založena 13. prosince 1920. V současné době má asi šest tisíc zaměstnanců, pět závodů v Německu a dalších 13 po celé Evropě a exportuje do více než 100 zemí po celé zeměkouli.

Zakladatel firmy Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 ve Friesdorfu u Bonnu. Vyučil se cukrářem, pracoval v několika firmách a sbíral zkušenosti v oboru. Když po skončení první světové války zjistil, že firma Heinen v Bonnu-Kessenichu hledá cukráře zabývajícího se výrobou bonbónů, přihlásil se a stal se jejím obchodním partnerem.

V prosinci 1920 se osamostatnil a vznikla firma s názvem Haribo, což je zkratka ze jmen Hans Riegel, Bonn. V roce 1921 se oženil a manželka Gertrud se stala jeho první spolupracovnicí, když rozvážela denní produkci cukrovinek na kole. V roce 1922 vymyslel Riegel figurku tančícího medvídka z želé, která se později stala symbolem a nejslavnějším produktem Hariba. Firma prudce expandovala a také její sortiment se rozšířil. Začátkem 30. let již Riegel zaměstnával přes 160 lidí a svými produkty zásoboval celé Německo. V té době také vznikl legendární slogan „Haribo macht Kinder froh“ (Haribo dělá dětem radost).

Před druhou světovou válkou mělo Haribo přibližně 400 zaměstnanců a jeho produkce si razila cestu i do zahraničí. Válečná léta firmu citelně poznamenala, koncem války navíc v pouhých dvaapadesáti letech zakladatel Hans Riegel zemřel. Po jeho smrti vedla firmu jeho žena a později i jeho synové. Firma se pod jejich vedením rychle rozvíjela a její aktivity přesáhly německé hranice.

V roce 1962 byla v německé televizi poprvé uvedena reklama na Haribo a v polovině 60. let byl dosavadní slogan „Haribo macht Kinder froh“ doplněn dovětkem „und Erwachsene ebenso“ (Haribo dělá radost malým, stejně tak i dospělým) a zrodila se tak legendární věta, která výrobky Hariba provází dodnes. V České republice se používá její obměna „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“.

  • Logo firmy Haribo autor: ČT24, zdroj: csl.csres.utexas.edu
  • Haribo zdroj: poundland.com
Vydáno pod