Mýto pro Čechy má zaplatit opravu německých silnic

Berlín - Mýto pro Čechy a další cizince na německých dálnicích - jedno z témat německé předvolební kampaně. Tamní politici shánějí peníze na rekonstrukci silnic a další infrastruktury. Ta byla po celém světě proslulá svou kvalitou. Teď ale podle kritiků, včetně Evropské komise, rychle upadá.

Německé silnice byly vždy symbolem kvality. Jenže to se teď, zdá se, mění. Například silnice v městečku Niederzimmern je už tak zničená, že místní starosta Schmidt Rose nabídl občanům, aby si koupili a zasponzorovali vlastní díru v asfaltu: „Cenu jsme stanovili na 50 eur za díru.“ Akce sice přinesla jen zlomek potřebných peněz, přitáhla ale velkého sponzora. Zbytek Německa se ke svým trhlinám v asfaltu bude muset teprve přihlásit. 

Německá infrastruktura sice pořád patří k nejlepším na světě, spořivá vláda kancléřky Merkelové na ní ale šetří. „Na opravy silnic chybí 7,2 miliardy eur ročně,“ tvrdí Lars Wagner z Iniciativy za infrastrukturu pro budoucnost. Urbanista Busso Grabow navíc varuje, že nedostatečné investice do silnic můžou přinést velké hospodářské škody. 

Dálnice
Zdroj: ISIFA
Autor: Sean Gallup/Getty Images

Ministerstvo dopravy zvažuje stavět kvůli úsporám o metr užší silnice. Bavorský premiér zase hledá peníze u cizinců. Horst Seehofer chce po zářijových volbách zavést mýto pro zahraniční řidiče. „Je to nepochopitelné. Celá Evropa jezdí přes Německo a neplatí mýto,“ argumentuje Seehofer. 

Už teď Němci platí za zhoršující se stav silnic třeba častějšími dopravními zácpami. Průměrný řidič v nich stráví osm pracovních dnů v roce. A celková délka kolon za minulý se rovná patnácti obvodům zeměkoule.