„Volný pád“ po Německu: Dálničního střelce štvaly poměry na silnici

Berlín – Frustrace a zlost na poměry v dopravě byla motivem pětileté série střeleckých útoků na auta na dálnicích po celém Německu, jejichž pachatele zadrželi němečtí kriminalisté v neděli na západě země. Sedmapadesátiletý střelec se k více než 700 útokům přiznal.

Muž označovaný za postrach německých dálnic byl sám řidičem kamionu a pracoval pro jednu spediční firmu. Útoky z kabiny svého vozu zdůvodnil podle Spolkového kriminálního úřadu (BKA) zlostí a frustrací ze silniční dopravy. Před lety byl prý málem vytlačen z dálnice jiným kamionem a měl údajně opakovaně spory s jinými řidiči. Uvedl také, že z jeho pohledu zuří na německých silnicích válka a tato střelba byla způsobem, jak by sám mohl dosáhnout spravedlnosti.

Vyučený nástrojář od roku 2008 na dálnicích vypálil nejméně 762krát, většinou na kamiony převážející nová auta. V několika případech zasáhl i řidiče a jednu postřelenou řidičku vážně ohrozil na životě. I když popřel, že by chtěl někoho zranit nebo připravit o život, je vyšetřován také z pokusu o zabití.

„Můžeme ho popsat jako frustrovaného samotáře naštvaného na ostatní lidi s náklonností ke zbraním,“ charakterizoval vrchní státní zástupce Dietrich Geuder zadrženého. Policie u něj zajistila pistole ráže 0,22 milimetru a devět milimetrů s tlumičem, více než 1 000 nábojů a střílející propisku. Při nedělním zásahu komanda BKA v jeho domovské obci Kell prý nekladl odpor. Podle Geudera nejprve obvinění popíral, později se ale ke všemu doznal.

Útočil na dálnicích po celém Německu, nejčastěji v jihozápadních zemích Bavorsku, Bádensku-Württembersku, Hesensku, Severním Porýní-Vestfálsku a v Porýní-Falci. Některé případy byly zaznamenány také v Rakousku, v Belgii a ve Francii. Pachatel střílel ale také v Sasku a v Bavorsku, tedy v obou spolkových zemích sousedících s Českem. Za informace vedoucí k jeho dopadení vypsal BKA loni odměnu 100 000 eur.

Prezident BKA Jörg Ziercke na tiskové konferenci ve Wiesbadenu označil případ za unikátní v dějinách německé kriminalistiky. To, že by ostřelovač mohl být sám řidičem kamionu, naznačoval podle vyšetřovatelů směr střel, které přicházely z vyvýšeného místa v protisměru. Pachatele kriminalisté dopadli po rozsáhlé monitorovací akci, při níž u dálnic skrytě umístili čtečky poznávacích značek a zaznamenávali je. Když se objevil nový případ, srovnávali trasu zasaženého vozidla s nasbíranými údaji. Vyhodnocovali také informace z mobilní komunikace. „Neumím si představit, že by nějaký ochránce dat mohl mít něco proti tomu, že jsme tímto způsobem zajistili svobodu našich občanů,“ odmítl Ziercke kritické hlasy na adresu způsobu, jakým se data shromažďovala.