Čínský ministr odsouzen za korupci k podmíněnému trestu smrti

Peking - Bývalý čínský ministr železnic Liou Č'-ťün byl za korupci a zneužívání moci odsouzen k podmíněnému trestu smrti. Podle obžaloby politik „parazitoval na státním majetku“ a „poškodil zájmy čínského lidu“. Na úplatcích si měl přijít v přepočtu asi na 200 milionů korun. Tento případ může být vnímán jako test odhodlanosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga zatočit se všudypřítomným úplatkářstvím v zemi.

Liou Č'-ťün ve funkci ministra podle obžaloby napomohl k výhodným postům či lukrativním zakázkám 11 lidem a na úplatcích inkasoval přes 64 milionů jüanů (přes 200 milionů korun). Ministr například pomáhal za úplatu jisté pekingské investiční společnosti k výhodným kontraktům na přepravu nákladů a na budování železniční infrastruktury.

Podle žalobců Liou Č'-ťün způsobil státu velké škody tím, že parazitoval na státním majetku a „poškodil zájmy čínského lidu“.

Liou byl úřadu zbaven loni v únoru a později byl vyloučen z komunistické strany. V březnu vláda oznámila, že jeho ministerstvo železnic se sloučí s ministerstvem dopravy, což byl krok, kterému se exministr vytrvale bránil.

Stavba koridorů pro rychlovlaky se vymkla kontrole

Za devět let ve funkci vybudoval největší síť rychlovlaků na světě - téměř 12 tisíc kilometrů tratí. Zároveň ale zadlužil ministerstvo devíti biliony korun. Podle expertů se stavělo rychle, ale na úkor bezpečnosti. V roce 2011 zahynulo při srážce dvou rychlovlaků způsobené selháním softwaru 40 lidí, 172 bylo zraněno. „Tuhle lekci jsme zaplatili krví. Mělo by to vést ke změnám rozvoje našich železnic. Čína nesmí stavět s takovým rozmachem a tak rychle,“ říká Čao Ťien z Univerzity Ťiao-tchung v Pekingu.

Letos v lednu Číňané otevřeli nejdelší rychlotrať na světě. Železnice z kantonského Kuang-čou do Pekingu měří 2 230 kilometrů a vlaky se na ní pohybují rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. „Kvalita vlaků je dobrá. Ale protože nemáme kvalitní vedení, musíme zintenzivnit trénink. Nemáme dost talentovaných lidí,“ upozorňuje Wang Meng-šu z Čínské inženýrské akademie.

Do roku 2015 plánuje Peking dokončit další čtyři tisíce kilometrů rychlotratí. Odborníci kritizují, že jde o prestižní, ale nepraktický vládní projekt.