Přichází Hyperloop. 600 kilometrů dáte v kapsli za půl hodiny

San Francisco – Koho nebaví dlouhé cesty po dálnici, nechť zbystří. V budoucnu by totiž mohl fungovat superrychlý meziměstský dopravní systém Hyperloop čili hypersmyčka. Americký miliardář Elon Musk svůj projekt považuje za „zcela reálný návrh“. Systém má mít solární pohon a moduly s cestujícími se v něm budou pohybovat ve dvou trubicích po nadzemní dráze. Trasa dlouhá 600 kilometrů by měla trvat zhruba půl hodiny.

Hyperloop má přepravovat lidi i automobily v hliníkových kapslích. Uvnitř dvou ocelových potrubí má být až 28 míst. Vizionář Musk přirovnal podobu systému k brokovnici, jejíž dvě hlavně na každém konci dráhy uzavřou smyčku. „Je to něco mezi Concordem, brokovnicí a vzdušným hokejem,“ vysvětlil.

Potrubí má stát na sloupech postavených podél mezistátní dálnice I-5 z Los Angeles do San Franciska a vzdálených 50 až 100 metrů. Kapsle uvnitř něj se mají pohybovat rychlostí až 1287 kilometrů za hodinu. Potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače.

Popis kapsle Hyperloop
Popis kapsle Hyperloop
Více fotek
  • Popis kapsle Hyperloop zdroj: spacex.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4942/494128.png
  • Elon Musk autor: Paul Sakuma, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4941/494017.jpg
  • Popis kapsle Hyperloop zdroj: spacex.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4942/494142.jpg
  • Nadzemní ocelové potrubí s hliníkovou kapslí uvnitř zdroj: spacex.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4942/494123.jpg

Systém Hyperloop má být mnohem levnější a efektivnější než rychlovlak, jehož projekt nyní Kalifornie plánuje. Právě jeho obrovské náklady, pomalost a neefektivnost se staly Muskovi podnětem k jeho vlastnímu projektu.

Joshua Schank, Eno centrum pro přepravu:

„Kdyby to bylo možné postavit za cenu, kterou Musk uvedl, a kdyby do toho politici a ekologové nezasahovali, byl by to fantastický způsob využití technologie. Současně by to proniklo na nový trh a nabídlo obrovské výhody pro cestovatele.“


„O Hyperloop jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý,“ uvedl Musk tento týden na diskusním fóru Google Hangout. „Vždyť je to horší než letět letadlem. Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují,“ dodal.

Ročně až miliony cestujících

Podle Muska má Hyperloop stát necelých šest miliard dolarů (117 miliard korun), takže bude více než desetkrát levnější než projekt rychlovlaku za téměř 70 miliard dolarů. „Odhady, které jsem viděl, jsou nízké pro stavbu, jež vyžaduje práva na cestu skrz region. Navíc i vyvýšená železniční trať znamená velké náklady. Taky se vždy objeví ekologické žaloby, protože ne všichni lidé chtějí mít vyvýšenou svištící věc nad svými domy,“ míní Schank.

Podle podnikatele by celý projekt mohl být hotov do sedmi až deseti let a následně každý rok přepravit až 7,4 milionu cestujících. Musk počítá s tím, že kapsle by mohly vyjíždět téměř každou půlminutu. A kolik bude stát jízdenka? Ne příliš, za cestu z Los Angeles do San Franciska by mohli cestující zaplatit zhruba 20 dolarů (390 korun).

Hyperloop by měl být nejvhodnější pro přepravu mezi městy, které od sebe nejsou dál než tisíc mil (zhruba 1 600 kilometrů), protože při větších vzdálenostech už by byly podle Muska vhodnější nadzvukové letouny.

Kdo je autor projektu Hyperloop?

Musk založil mimo jiné výrobce elektromobilů Tesla Motors a firmy pro lety do vesmíru SpaceX. Stojí také za projekty on-line platební metody PayPal.

Musk před pondělní prezentací dával najevo, že se nehodlá na projektu Hyperloop podílet osobně, protože má dost práce ve svých hlavních podnicích Tesla a SpaceX, a předá pilotní návrh veřejnosti k technickému doladění. V pondělí ale novinářům na konferenčním hovoru řekl, že by mohl celý projekt sám odstartovat.

„Trochu jsem o tom přemýšlel. Možná bych to mohl zahájit a pak to předat někomu jinému,“ prohlásil vizionář. Dodal, že by do projektu mohl i sám něco investovat, ale Hyperloop pro něj údajně nemá tak vysokou prioritu jako SpaceX a Tesla.


Video Události o projektu Hyperloop
video

Události o projektu Hyperloop