Unikátní objev netopýrů: Čeští vědci se vyznamenali v Senegalu

Dakar – Mezinárodní tým vědců a biologů z univerzity v Yorku objevil v západní Africe pět nových druhů netopýrů. Členy vědeckého týmu byli i čeští vědci, napsal odborný časopis Science World Report. Pavel Hulva z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy prohlásil, že objev byl možný i díky tomu, že území je zatím velmi málo probádané.

Výzkum se skládal ze sedmi expedicí v Národním parku Niokolo-Koba na jihovýchodě Senegalu. Jeho součástí byly i genetické analýzy, jimiž se vědci snažili objasnit objev pěti nových druhů netopýrů, které se zdály být příbuzné s jinými netopýry běžnými v Africe, ale geneticky se významně lišily.

„Druhy, které vznikly nedávno, konec třetihor, čtvrtohory, nejsou tolik rozdílné,“ vysvětlil Hulva. Tyto kryptické neboli skryté druhy proto odhalili až po analýzách DNA, které získali z milimetrových vzorků z létací blány netopýrů.

Netopýři
Zdroj: ČTK/FLPA/Malcolm Schuyl

Vědci studovali 213 senegalských netopýrů s cílem identifikovat deset druhů, z nichž pět se výrazně odlišovalo od jiných, dříve rozpoznaných druhů. „Skutečnost, že tito senegalští netopýři se liší od svých bratranců v jiných částech Afriky, naznačuje, že západní Afrika mohla být v minulosti izolovaná a vytvořila se tam zvláštní oblast, kde se tamní populace postupně odchylovaly, a dokonce získaly nové chromozomální konfigurace,“ citoval časopis členku vědeckého týmu Nancy Irwinovou.

Nový objev podle ní potvrzuje, že západní Afrika může být doposud podceňovaným bio-geografickým místem s mnoha dalšími, zatím neobjevenými druhy. Vědci nyní chtějí ve výzkumu dále pokračovat – a zaměřit se nově i na další části Afriky.