Španělský strojvedoucí nereagoval na bezpečnostní upozornění

Madrid - Černá skříňka vykolejeného španělského rychlovlaku zaznamenala před nehodou výkyvy v řízení. Dvacet pět minut před katastrofou se dvakrát spustila automatická bezpečnostní brzda. Ta se aktivuje každých 30 vteřin, pokud strojvůdce do řízení nezasáhne. Vlakvedoucí Francisco José Garzón na zvukové upozornění opakovaně nereagoval. Zprávu zveřejnila státní železniční společnost Renfe. Při neštěstí zemřelo 79 lidí a 170 dalších bylo zraněno.

Těsně před nehodou telefonoval Garzón s dispečerem železniční společnosti. Hovořili spolu o číslu nástupiště, ke kterému měl Garzón zajet v cílové stanici ve městě Ferrol. Garzón se přitom díval na papírový plán cesty či jiný podobný dokument, jak je patrné z rozhovoru, a nemohl tedy věnovat plnou pozornost řízení soupravy.

U soudu řekl, že v tom okamžiku ztratil pojem o tom, kudy zrovna projíždí. Když se mu před osudnou zatáčkou podařilo spustit elektrické a pneumatické brzdy, bylo pozdě. Vlak jedoucí rychlostí 190 kilometrů v hodině místo předepsaných osmdesáti vylétl z kolejí a narazil do zdi.

Garzón byl obviněn, že z nedbalosti zabil 79 lidí. Svou vinu podle El País fakticky doznal již krátce po nehodě, kdy podle záznamů policejního vyšetřování říkal jednomu z policistů, který se jej snažil uklidnit: „Jak chcete, abych se uklidnil? Po tom, co jsem způsobil, chci zemřít.“