Pouť do Mekky v 21. století: Doprava letadlem a oběť na poukázku

Mekka - Rituální kamenování Satana završilo hlavní obřady letošní muslimské pouti do Mekky. Poutníci se shromáždili u tří pilířů, které Satana reprezentují, a házeli na ně oblázky. Začal i muslimský svátek oběti, kvůli kterému Saúdská Arábie připravila k porážce přes tři miliony ovcí i velbloudů. „Na zásadních bodech pouti se dlouhodobě nic nemění. Na druhou stranu se zásadně mění logistika,“ řekl ve Studiu ČT24 arabista Bronislav Ostřanský.

Do Mekky dorazily skoro dva miliony věřících. Na bezpečnost na místě dohlíželo sto tisíc vojáků a policistů. „Dříve poutníci cestovali v karavanách velbloudů třeba měsíce a byla to otázka života a smrti,“ podotkl Ostřanský s tím, že v současné době se létá letadlem.

Muslim z Čech má větší šanci než třeba Ind

Kvóty pro jednotlivé muslimské státy jsou určovány ministerstvem pouti. „To vydává takzvaná poutnická víza. “Kvóty pro různé státy jsou odlišné. Paradoxně představuje vyšší šanci, že se do Mekky dostane poutník z Česka než z Indie nebo Indonésie," konstatoval arabista. Dopravu do areálu kolem Mekky pak zajišťuje elektrovlak.

„Oběti jsou vykonávány tak, že si věřící pořídí poukázku, jejímž zakoupením se potvrzuje, že příslušní pracovníci v areálu k tomu určeném to zvíře rituálně zařízli a maso pak poslali na pomoc chudším souvěrcům,“ konstatoval Ostřanský.

Islámská pouť do Mekky
Zdroj: ČTK/AP Photo
Autor: Amr Nabil

Islámské právo podle Ostřanského hovoří jasně – povinnost poutě je uložena těm muslimům, kteří jsou dostatečně fyzicky i duševně zdraví a kteří na to mají prostředky. Řada chudých muslimů má pouť jako svůj sen.

Arabista Bronislav Ostřanský:

„Pokud jde o logistické stránky pouti, tam je finanční aspekt nezpochybnitelný. Pro mnoho poutníků z chudších vrstev je pouť finančně natolik zásadní, že bez toho, aniž by jim vypomohly různé dobročinné nadace, by ji nedokázali uskutečnit.“


Muslimové mají na kamenování ještě dva dny

Poutníci se vrátili do údolí Miná, z něhož v pondělí ráno vyšli k modlitbám na pahorek Arafát, aby provedli poslední z povinných rituálů pouti. Kamenováním se mohou poutníci zabývat ještě další dva dny, jež mohou, ale také nemusejí strávit v blízkosti posvátných míst.

Rituál kamenování se vztahuje ke starozákonnímu příběhu trojího Satanova pokoušení proroka Abraháma. Satan ho chtěl odvrátit od Božího přání poskytnout na znamení opravdové víry jako obětinu vlastního syna. V poslední chvíli pak Bůh Abrahámovi poskytl jako obětinu beránka.

Na tentýž příběh odkazuje i svátek oběti íd al-adhá. Muslimové při něm porážejí obětní zvířata a část masa rozdávají chudým.

V Saúdské Arábii se letos k porážce nabízí 3,2 milionu zvířat. Počítá se s tím, že poutníci jich zkonzumují milion, zbytek pak připadne na občany království, kteří na pouti nejsou, a dále na cizince, kteří v zemi pracují. Pouze čtvrtina těchto obětních zvířat pochází z domácích chovů, zbytek byl dovezen z ciziny.

Svátek oběti je třídenní. V arabštině se mu také říká Velký svátek, je příležitostí k rodinným setkáním a vzájemnému obdarovávání.

/*json*/{"map":{"lat":21.416667,"lng":39.816667,"zoom":10,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":21.416667,"lng":39.816667,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Muslimský svět slaví svátek oběti

Bohatí Arabové v emirátech u Perského zálivu si svátku užívají nakupováním. V Dubaji jsou například luxusní nákupní střediska otevřená nepřetržitě, a dokonce i podzemní dráha kvůli tomu zastavuje provoz na pouhé dvě hodiny mezi třetí a pátou hodinou ranní. V řadě zemí však svátek zastínily pokračující násilnosti.

V Egyptě je svátek oběti ve znamení represí. Aby zabránila islamistickým protestům, povolila prozatímní vláda oficiálně sváteční modlitby jen na 86 vybraných místech a vypracovala seznam imámů a dalších duchovních, kteří smějí bohoslužby vést. Až tříleté vězení riskuje podle agentury DPA ten, kdo by kázal bez povolení. Místa neustávajících nepokojů nechalo káhirské ministerstvo pro náboženské záležitosti preventivně uzavřít pro masové modlitby. Patří k nim zejména káhirské náměstí Tahrír, kam armáda zablokovala přístupové cesty, nebo náměstí před mešitou Rabáa al-Adavíja, na němž byly v srpnu krvavě potlačeny protesty Muslimského bratrstva.

V napjaté atmosféře a pod zesílenou policejní ochranou slavilo dnešní významný svátek více než 100 tisíc ruských muslimů, kteří se sjeli do Moskvy. Silnice v okolí moskevských mešit policie uzavřela, na klid a pořádek dohlížely policejní oddíly posílené o 4 000 mužů. Muslimové, kteří přijíždějí do Ruska za prací zejména ze severního Kavkazu a Střední Asie, se v posledních dnech cítí v ohrožení po nedávné vraždě mladého Rusa, jehož zabil útočník „neslovanského vzhledu“. Případ v Moskvě vyvolal vlnu xenofobních nálad a volání po omezení přílivu imigrantů do Ruska.

Násilí v tento nejvýznamnější islámský svátek neustalo ani v Afghánistánu. Guvernéra provincie Lógar zabila bomba ukrytá v mikrofonu, když promlouval k věřícím v mešitě. Dalších 15 lidí bylo zraněno.

Násilí se nevyhnulo ani Iráku, kde proti sobě takřka denně útočí extremističtí sunnité a šíité. Nálož vybuchla v časných ranních hodinách před mešitou v Kirkúku, o život přišlo nejméně 11 lidí.