Číňané zatím elektromobilům moc nevěří

Peking - Čínská vláda chce dostat pod kontrolu smog. Snaží se proto kupříkladu propagovat automobily na elektřinu, jejichž výrobu dotuje. Místní ale zatím k této alternativě nemají důvěru. „Lidé elektrická auta nechápou. Zajímá je hlavně dojezd a náklady na ujetý kilometr. Bojí se, že vybuchne baterie. Tahle nedorozumění musíme vyjasnit,“ podotkl Lin Čcheng z Národní laboratoře pro elektrické automobily.

Testovací jízda v elektrickém autě po Pekingu má potenciální klienty s vozem seznámit. Prodejna a půjčovna elektrických vozů je vystavuje a propaguje u dobíjecích stanic Technické univerzity. Lidé mají zájem, ale přesvědčeni zatím nejsou. „Chceme auto na dlouhé vzdálenosti. Na to se ta elektrická nehodí,“ poznamenal obyvatel Pekingu Tchien Feng.

Čína nemá potřebnou infrastrukturu

Loni bylo v Číně zaregistrováno 13 milionů nových aut. Elektrických přitom nebylo ani 13 tisíc. „Bez infrastruktury tahle auta neprorazí. Nemáme dostatek dobíjecích stanic,“ konstatoval inženýr Čang Š'-chua. Trend sice roste, ale pomalu. Celkový počet elektrických aut v zemi je asi 30 tisíc.

Vláda výrobu elektrických vozů dotuje. Automobilkám přispívá na výrobu jednoho vozidla v přepočtu až 180 tisíc korun. Existují ale i jiné stimuly.

Když chtějí lidé v Pekingu koupit auto, potřebují napřed státní poznávací značku. Tu ale v rámci programu na regulaci počtu vozů ve městě mohou obdržet jen tak, že ji vyhrají v loterii. V Šanghaji se značky zase draží na aukcích a nejsou levné. Koupí-li ale elektrické auto, dostanou značku hned a zadarmo.

Smog - ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: AP

Všechny benefity se vztahují pouze na čínská auta, ta s čínskými motory nebo bateriemi. Někteří prodejci elektrických vozů si ale stěžují, že pravidla pro dotace i výrobu samotnou se stále mění. „Autovýrobci vyvíjejí motor a vláda najednou změní kritéria - třeba počet baterií. To stojí výrobce peníze a dopadá to i na trh. Nemůžeme ustálit ceny. To zase mate a štve zákazníky,“ prohlásil Wej-chan Sü.

Čínská vláda plánovala, že do roku 2020 bude pět procent všech aut v zemi elektrických. Zatím to není ještě ani jedno procento. Přesvědčování čínských řidičů se tak téměř jistě protáhne.

Čína se potýká s hustým smogem. V některých oblastech na severu není vidět ani na deset metrů, provoz na letištích i dálnicích je omezený. V jedenáctimilionovém městě Chabrin úřady uzavřely všechny školy. Znečištění vzduchu čtyřiadvacetkrát převyšuje bezpečnou úroveň.


Video V Číně zatím elektromobily moc neletí
video

V Číně zatím elektromobily moc neletí