Britové jsou v šoku. Šéfredaktoři News of the World tajili intimní vztah

Londýn - Nezákonné odposlechy celebrit monitoroval celý speciální tým bulvárního listu News of the World. Zaznělo to při předčítání obžaloby u soudu v Británii. Tým prý vytvořila někdejší šéfka britských listů mediálního magnáta Ruperta Murdocha Rebekah Brooksová. U soudu také vyšlo najevo, že Brooksová šest let udržovala intimní vztah s Andym Coulsonem, bývalým šéfem listu a pozdějším mluvčím britského premiéra Davida Camerona.

Brooksová spolu s partnerem vytvořili podle obžaloby rozsáhlý systém rozdávání úplatků úředníkům a policistům. Například Brooksová schválila téměř 40 tisíc liber (1,2 milionu korun) pro jednoho vysokého úředníka ministerstva obrany, tvrdí žalobce Andrew Edis. Coulsona obvinil, že povolil výplatu odměny jednomu policistovi, aby získal telefony zaměstnanců královské rodiny.

Podrobnosti o tajném vztahu byly zveřejněny během druhého dne soudu, dokonce ani jejich nejbližší okolí o něm zřejmě nevědělo. „Byť to není klíčová informace pro zjištění viny či neviny, dává to do kontextu snahu obou dvou se vzájemně krýt a zametat za sebou stopy. Zároveň se tím vyvrací dosavadní tvrzení, že jeden o rozhodování a aktivitách toho druhého nevěděl,“ konstatoval spolupracovník ČT v Londýně Ivan Kytka.

Rebekah Brooksová
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Kirsty Wigglesworth

Kvůli aféře s odposlechy bylo obviněno celkem osm lidí. Před soudem stojí také bývalí přední novináři listu - tři přiznali vinu, zbývajících pět stále zapírá. Podíl na spiknutí s cílem zachycovat tajně mobilní zprávy a komunikaci přiznali někdejší hlavní dopisovatel listu Neville Thurlbeck, bývalý zástupce editora James Weatherup a někdejší editor zpravodajství Greg Miskiw.

„V Británii se všeobecně očekává, že budou Brooksová a Coulson odsouzeni, pokud budou shledáni vinnými, k trestu nepodmínečného vězení,“ podotkl Kytka. Soud by měl podle očekávání trvat až šest měsíců.

Andy Coulson
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Peter Kollanyi

Ivan Kytka o regulaci tisku v Británii

„Informovaná veřejnost má trochu obavy, jaký dopad bude mít soudní slyšení pro nový regulační systém britského tisku. Vláda tento týden prosadila, že tisk bude regulován takzvanou královskou chartou a způsob regulace budou poprvé v historii Spojeného království ovlivňovat přímo politici. Mnozí teď bijí na poplach, že je po aféře s odposlechy ohrožena ještě i svoboda tisku.“


  • Skandál začal už v roce 2005 odhalením odposlechů hlasových schránek členů královské rodiny. O dva roky později kvůli tomu šel do vězení tehdejší královský reportér News of the World Clive Goodman. Pak se během let objevovala v tisku další odhalení.
  • Naplno však aféra propukla až v červenci 2011, kdy se ukázalo, že list News of the World nechal odposlouchávat hlasovou schránku unesené a později zavražděné Milly Dowlerové.
  • Mediální magnát Rupert Murdoch pak nechal tento 168 let starý list zavřít.

Coulson vyzval e-mailem k odposlechu Bestova telefonu

Při předčítání obžaloby rovněž zaznělo, že Coulson kdysi e-mailovým vzkazem vyzval editora zpravodajství, aby k napsání článku o jednom známém člověku „udělal jeho telefon“. Podle obžaloby se pokyn týkal Caluma Besta, syna bývalé fotbalové hvězdy George Besta, který byl středem zájmu již zaniklého listu magnáta Ruperta Murdocha.

Žalobce Andrew Edis před porotou mimo jiné popsal, jak byl odposloucháván telefon vnuka královny Alžběty II., prince Harryho. Řekl také, že Brooksová v bulvárním deníku The Sun povolila platbu vojenským představitelům za snímek, na kterém je další královnin vnuk princ William v bikinách, a za podrobnosti o vojácích zabitých při výkonu služby.