Řecká policie obsadila budovu televize ERT, v akci byl i slzný plyn

Atény - Zásahová komanda řecké policie dnes ráno obsadila a vyklidila budovu řecké veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti ERT na severu Atén, jejíž provoz letos v létě vláda z úsporných důvodů zastavila. Pracovníci televize odmítali objekt opustit a bez ohledu na zastavený přísun státních financí šířili signál svého vysílání přes internet. V době zásahu bylo v budově asi 200 lidí. Zásah vyvolal protesty řady lidí, policie proti nim nasadila slzný plyn a nejméně čtyři osoby zadržela. Televize nadále vysílá přes internet a přes satelit prostřednictvím soluňské televize.

Podle řeckých médií za úsvitu dorazilo k budově televize deset policejních autobusů a do objektu proniklo 13 oddílů těžkooděnců. Policisté nařídili ukončit vysílání a televizní a rozhlasové pracovníky pod pohrůžkou zatčení vyzvali, aby budovu opustili.

Příkazu neuposlechli nejméně čtyři lidé, kteří byli zadrženi. Má jít o dva někdejší zaměstnance a dva odboráře. Pracovníci ERT na webu stanice zveřejnili výzvu s žádostí o pomoc. „Vyzýváme všechny občany, aby ochránili hlas demokracie,“ uvádí se v prohlášení. Na Facebooku uvedli, že čtyřměsíční bitva za demokracii a sociální spravedlnost vstoupila do rozhodující fáze. „Je čas jednat, demonstrujte.“

„Zaměstnanci, které policie vytlačila z budovy, tvrdí, že začnou vysílat přímo z ulice. Poslanci radikální strany Levice dokonce mluví o tom, že dnes byla napsána černá stránka v demokracii a že byla zrušena svoboda slova. Na druhou stranu tiskový mluvčí vlády dnes zdůraznil, že zásah byl legální. Ilegální byla prý několikaměsíční okupace budovy televize propuštěnými zaměstnanci,“ uvedla spolupracovnice ČT v Řecku Soňa Dorňáková Stamu.


Další lidé se shromáždili před budovou, kde vyhrocená situace přerostla v šarvátky s policií. Ta okolí televize uzavřela a k rozehnání davu nasadila slzný plyn. V budově jsou podle portálu greekreporter.com spolu s policisty také zástupci prokuratury a televizních zaměstnanců, kteří kontrolují vybavení a provádějí inventuru. Zaměstnanci uvedli, že majetek televize nepoškodili.

V komplexu je zřejmě stále několik řeckých poslanců, kterým policie povolila vstup. Další zákonodárci se snaží do budovy dostat, dodal greekreporter.com.

Provoz ERT financovala řecká vláda každoročně částkou 300 milionů eur (7,7 miliardy korun). O odpojení televize rozhodl v červnu řecký premiér Antonis Samaras s cílem snížit v ní počet zaměstnanců a zajistit úspory v době, kdy Atény za poslední tři roky třikrát unikly bankrotu.

Samarasův krok vyvolal silné protesty v Řecku i v zahraničí a vedl bezmála k rozpadu vlády. Aténské ústředí společnosti ERT okupovala část stávkujících zaměstnanců, kteří s podporou odborů změny odmítali. Novináři pokračovali ve vysílání prostřednictvím internetu a do konce října i přes družicový signál díky spolupráci s Evropskou vysílací unií (EBU).

Video Reportáž Milady McGrathové
video

Reportáž Milady McGrathové

Premiér Samaras byl v červnu ochoten riskovat i rozpad vlády, když zavřel „Jurský park“, jak ERT nazýval. Řecko ale bez veřejnoprávní televize nezůstane. Vláda už financuje hubenější vysílání takzvané Veřejné TV, definitivní podobu získá napřesrok: s technikou a vybavením, pro které si dnes přišly pořádkové síly.