Kubánci už nebudou ke koupi nového auta potřebovat povolení

Havana – Ke Kubě patří americké veterány stejně jako doutníky. Vozům starým i více než šedesát let ale nejspíš zvoní hrana. Tamní komunistický režim totiž povolil vnitřní obchodování s automobily – Kubánci už nebudou muset žádat o povolenky od státu, aby si nový nebo ojetý automobil mohli koupit. Bude to poprvé od revoluce v roce 1959.

Na Kubě se dosud mohla volně prodávat jen auta, která po ostrovních silnicích jezdila už před revolucí v roce 1959. Nákupy nových i ojetých vozů naopak podléhaly vládnímu povolení. To obvykle dostali lidé loajální režimu, vrcholoví sportovci nebo umělci. Černý obchod s novými auty tak jen kvetl – novější vozy se prodávaly čtyřikrát až pětkrát dráž.

Americké koráby z poloviny minulého století se však už brzy na kubánských silnicích stanou vzácností. Postupně by je měly začít nahrazovat modernější stroje. „Kubánci v to doufali už dlouho. Zákony teď budou platit pro všechny,“ říká jeden z místních, Raphael García.

Největší radost mohou mít taxikáři a vůbec všichni, kteří si s pomocí aut vydělávají na živobytí. Motory jejich vozů jsou teď často slepeninou sovětských, korejských nebo japonských součástek. V budoucnu si ale budou moct koupit nové – bez dlouhých měsíců nebo dokonce let čekání.

Video Režim na Kubě dovolí lidem koupit si auto bez povolení
video

Režim na Kubě dovolí lidem koupit si auto bez povolení

Pro většinu Kubánců se nicméně v praxi mnoho nezmění. S průměrným platem v přepočtu 400 korun měsíčně jsou i ta auta, která sotva jezdí, nedosažitelným luxusem. Konkurence totiž na ostrově není, a tak nic netlačí ceny dolů. „Můžu si to koupit, ale za co? Naše ekonomika nám bohužel nedovoluje si cokoliv naspořit,“ stěžuje si Jorge Canso.

Komunistická vláda bude mít maloobchod pod palcem i nadále – za vybrané daně chce zlepšit veřejnou dopravu. A konec byrokracie kvůli automobilovým povolenkám má ještě jeden pozitivní efekt – skončí i s ní spojené uplácení úředníků.

Uvolnění pravidel je součástí balíku opatření, která mají podpořit skomírající ekonomiku země. K dílčí reformě automobilového trhu přitom na ostrově došlo už před dvěma lety – Kubánci si díky ní mohou navzájem prodávat ojetiny.