Kavárna, restaurace, noclehárna… Pro Číňany je IKEA něco víc

Peking – IKEA zaznamenala ohromný úspěch v Číně. Po patnácti letech tam funguje čtrnáct poboček, loni s obratem v přepočtu 18 miliard korun. Čína má ale svá specifika a pro mnoho lidí je IKEA víc než jenom obchod  chodí se tam najíst, pobavit a třeba i vyspat.

Do v pořadí už čtrnácté pobočky švédského nábytkářského gigantu přišlo hned první den provozu přes třicet tisíc lidí. „Je to světová značka. Výběr je velký a ceny rozumné. Mám radost, že se tu otvírá nový obchod,“ říká obyvatel Pekingu.

Ne každý si ale z obchodu domů něco odnáší. Průzkumy ukazují, že miliony lidí sem chodí spíš na procházku, pohrát si s dětmi, na rande, na kávu, která je v restauraci zdarma, nebo se jednoduše vyspat. „V zimě je tady teplo, v létě klimatizace. A můžete se tu najíst,“ vysvětluje návštěvník obchodu Sung Wen-lung.

Číňané čekají na otevření pobočky IKEA
Zdroj: ČT24

Prodavač v oddělení gaučů přiznal, že musí vzbudit přes sto lidí denně. Řetězec přesto chování návštěvníků toleruje. Tvrdí, že nechce v Číně působit jako cizí značka z dalekého Švédska. Snaží se, aby se tady Číňané cítili jako doma. „Ti zákazníci, kteří si dnes dají kafe, snídani nebo si koupí malou vázu, si zítra pořídí kuchyňskou linku,“ věří ředitelka prodeje Angela Ču.

Strategie se vyplácí. Vloni vzrostly zisky o 17 procent. Jen v Pekingu navštíví obchod o víkendu stejně lidí, kolik za týden nakupuje ve všech pobočkách v Evropě a Severní Americe dohromady.

IKEA má v Číně obrovské plány. Od příštího roku chce otevírat tři nové obchody ročně. To znamená, že v roce 2020 jich tu bude pětatřicet.