Ostrov veteránů otevírá dveře zahraničním autům

Havana - Kubánci si poprvé od revoluce v roce 1959 mohou kupovat auta zahraniční výroby. Hned po otevření obchodů je ale zaskočily astronomické ceny. Stát, který má monopol, vozy prodává o 400 i víc procent dráž, než je běžná cena v jiných částech světa. Průměrná mzda na Kubě je přitom v přepočtu 400 korun měsíčně. „Ty ceny jsou šílené. Žádný Kubánec, který pracuje ve státní sféře, si nemůže dovolit zaplatit takové peníze,“ citoval server BBC jednu z žen, která se přišla podívat do autosalonu v havanské čtvrti Miramar.

Na Kubě se dosud mohla volně prodávat jen auta, která po ostrovních silnicích jezdila už před revolucí v roce 1959. Nákupy nových i ojetých vozů naopak podléhaly vládnímu povolení. To obvykle dostali lidé loajální režimu, vrcholoví sportovci nebo umělci. Černý obchod s novými auty tak jen kvetl – novější vozy se prodávaly čtyřikrát až pětkrát dráž.

Například vozidlo Peugeot 508, které je v Británii k dostání za 32 000 liber (zhruba milion korun) se na Kubě prodává v přepočtu za více než 5,3 milionu korun. 

Kuba je tak vyhlášená jako ráj pro milovníky starých amerických aut. Padesát čtyři let trvající zákaz importu zahraničních vozů a absence vlastního výrobce automobilů postupně měnil vozový park Kubánců v jezdící skanzen, kde buicky či chryslery vyrobené ve 30. nebo 40. letech v Americe slouží ke každodenní dopravě.

Popularitě se veteráni těší i mezi zahraniční turisty. Světoví průvodci o nich mluví jako o jedinečném prvku, který dokresluje atmosféru země a především kubánského hlavního města. Německý týdeník Spiegel dokonce označil Kubu za muzeum aut pod širým nebem.

Na kubánských silnicích také stále jezdí hranaté lady, které vyřadili do starého plechu v tehdejším Sovětském svazu a které pak začaly druhou epochu svého života právě na tomto ostrově.

Práce a fungování starých aut je jedním z největších koníčků starších Kubánců. Staré vozy jsou přitom díky své spotřebě ekonomicky velmi nevýhodné. Největší radost z nového nařízení mohou mít taxikáři a vůbec všichni, kteří si s pomocí aut vydělávají na živobytí. Motory jejich vozů jsou teď často slepeninou sovětských, korejských nebo japonských součástek.

Uvolnění pravidel je součástí balíku opatření, která mají podpořit skomírající ekonomiku země. K dílčí reformě automobilového trhu přitom na ostrově došlo už před dvěma lety – Kubánci si díky ní mohou navzájem prodávat ojetiny.

Auto na Kubě? Důvod k hrdosti
Zdroj: ČT24
Autor: Alžběta Vejvodová