Lodě můžou zůstat v ledu i několik let, myslí si mořeplavec

Sydney – Zatímco na Antarktidě zamrzly v ledu dvě výzkumné lodě, celý svět napjatě sleduje záchrannou misi třetího plavidla, které jim vyrazilo prolomit cestu. Možná ale takové napětí není na pořadu dne. Na jižní polokouli je momentálně léto, a tak je pravděpodobné, že se zde ledy dříve nebo později samy pohnou. Lidské životy v ohrožení nejsou a turisté na lodích si možná zpestření spíše užívají. A pokud ne, vrtulník je vždy může přiletět zachránit. Podle námořníka Rudolfa Krautschneidera tam lodě mohou spokojeně driftovat klidně i několik let. Jestli se podaří lidem plavidla z ledu vyprostit, navíc není vůbec jisté. „Pochybuji, že se ta akce podaří, pokud jim nepomůže příroda a vítr,“ dodal námořník.

Na pomoc čínské a ruské lodi, které uvízly v ledovém příkrovu poblíž pobřeží Antarktidy, se včera z Austrálie vydal americký ledoborec Polar Star. „Jestli bude akce úspěšná, je otázka. Polar Star dokáže při plynulé jízdě bořit led maximálně do tloušťky dvou metrů, to znamená, že jeho naděje je docela malá, protože odhad tloušťky ledu je kolem třech metrů. Může to ale ovlivnit vítr,“ podotkl mořeplavec Rudolf Krautschneider, který na plachetnici obeplouval Antarktidu. Je tak docela dobře možné, že v antarktických vodách zamrzne i třetí loď.

Nejsilnější ledoborec je v Rusku, na pomoc přes celou zeměkouli asi nepopluje

Jediné plavidlo, které by reálně lodím mohlo moct, momentálně kotví v Rusku. Pokud by ale záchranná mise Polar Star neuspěla, není velká šance, že by ruský ledoborec obeplul celý svět do Antarktidy. „Tyto lodě mají šanci na to, aby tam driftovaly a strávily v ledu i několik let. Protože to se prostě stává (…) Myslím, že podstatné je, že lidem nic nehrozí. Je možné je kdykoliv evakuovat helikoptérou na jinou loď, která pro ně přijede,“ dodal námořník.

Navíc se domnívá, že pro většinu posádky je takové dobrodružství pouze zpestřením jejich dovolené, přestože on sám podobnou akci považuje za profesionální selhání. „Helikoptéra přistála vedle lodě na třímetrovém ledu. V podstatě bych řekl, že pro turisty je to prodloužená další dovolená a že z toho mají všichni jenom radost,“ podotkl.

Mořeplavec Rudolf Krautschneider
Zdroj: ČTK/PAP
Autor: Tomasz Gzell

Spojené státy o pomoc požádalo Rusko i Čína a taky australská námořní záchranná služba, která záchranné práce koordinuje. Američanům potrvá cesta ze Sydney k uvězněným plavidlům asi týden. Podle Krautschneidera je největší chybou obou zamrzlých plavidel přílišná blízkost k šelfovému ledu, který je natolik silný, že ho nedokáže rozlámat téměř žádná loď na světě. Navíc Akademik Šokalskij, tedy loď, která jako první v ledovém krunýři uvízla, parametry ledoborce ani zdaleka nedisponuje. „Ledoborce mají sílu boku kolem osmi až deseti centimetrů ocele plus zpevněnou konstrukci. Akademik Šokalskij je pouze výzkumná loď,“ podotkl mořeplavec.

Americký ledoborec Polar Star je dlouhý asi 120 metrů a je mnohem silnější než lodě, které se do této chvíle podílely na záchranných pracích. Při plynulé plavbě dokáže prolomit led až o tloušťce 1,8 metru. V případě potřeby ale postupným pohybem vpřed a vzad zvládne prolomit kry až o síle 6,4 metru.


Problém podle Krautschneidera také spočívá v tom, že Antarktida je chráněné území, kde většinou není možné používat výbušniny. V opačném případě by si lodě totiž pomohly snadno samy. Navíc počasí kolem celého pobřeží Antarktidy je téměř neustále velmi větrné, a pokud zde zrovna nevládne sněhová bouře, je to spíše výjimka. „Může být tři dny pěkně a týden může foukat takový vítr, který je schopen ledy rozehnat nebo alespoň udělat rozestup. Naděje na únik vždycky je, ale záleží to na přírodě a určitě to nezáleží na lidech,“ konstatoval.

Akademik uvízl na Štědrý den

V zálivu Commonwealthu u Antarktidy, který je největrnějším místem na planetě, postupně uvázly dvě plavidla. Na Štědrý den kry uvěznily ruskou výzkumnou loď Akademik Šokalskij, která na palubě vezla pět desítek členů vědecké expedice a turistů. Minulý pátek stejný osud potkal čínský ledoborec Sněžný drak, který se vydal ruské plavidlo osvobodit. Pasažéry ruské lodi se pomocí vrtulníku podařilo dostat na palubu australského ledoborce Aurora Australis, který je odveze na pevninu. Na lodích zamrzlých v ledu je stále 123 členů dvou posádek. Bezprostřední nebezpečí jim nicméně nehrozí, protože mají dostatek paliva i zásob.