Paříž a Londýn bojují o Číňany a jejich plné peněženky

Peking - Nový lunární rok koně má být plný energie, která se hned zkraje vlévá do žil víc než miliardě Číňanů. Ti z nich, kteří mohou utrácet, letos nepochybně vyrazí do světa. Tedy i do Evropy. Turisté z východu toužící po západním stylu mají v hledáčku dvě Mekky módy - Paříž a Londýn. Stará rivalita evropských metropolí tak naplno ožívá.

Metropole svádějí urputný boj o momentálně nejžádanější zákazníky - Číňany. Počet jejich cest do Evropy se pro letošek odhaduje na tři a půl miliardy, o dvě stě milionů víc než vloni. V Číně rostou mzdy, prodlužuje se dovolená, a jde jen o to, jestli budou tamní turisté utrácet libry, nebo eura. „Cynikové o nich mluví jako o chodících peněženkách. A Francouzi si moc přejí, aby zavítali právě do jejich obchodů,“ říká zpravodaj CNN v Paříži Jim Bittermann.

Francouzským obchodníkům a módním značkám výrazně pomohla vláda tím, že zrychlila vydávání víz. Číňané je můžou mít během 48 hodin. A obchodníci si mnou ruce. „Čínští zákazníci stojí za patnácti až dvaceti procenty obratu. A to může během jejich dovolenkových období stoupnout až na 30 procent,“ upozorňuje ředitel pařížského obchodního domu Printemps Pierre Pelarrey.

A co víc, Francie je členem Schengenského prostoru. S jejím vízem se dá jet do většiny evropských států. To je výhoda, jakou Británie nabídnout nemůže.

Snaží se i samy obchody. Hostesky a prodavačky umí čínsky, některé obchody dokonce instalovaly terminál pro snadné vracení DPH, které se jinak vyřizuje na letišti.

Čínští turisté proudící do pařížských obchodů
Zdroj: ČT24

Číňanů jezdí do Londýna víc, utrácet se jim tam ale nechce

Paříž tak vítězí. Přestože nákupy a Londýn jsou synonymem, čínských turistů tam jezdí skoro osmkrát méně než do Paříže. Britové spočítali, že je francouzská konkurence ročně připraví o víc než miliardu liber anebo taky 24 tisíc pracovních míst. Přestože počet turistů stoupá. „Loni přijelo o 40 procent čínských turistů víc než o rok dřív,“ dokládá Richard Dickinson z Britsko-čínské vízové aliance.

Ani anglické obchodní domy péči o čínské klienty nezanedbávají. Taky nabírají rodilé mluvčí, směňují juany za libry, a vedou tradiční britské výrobky, o které je největší zájem – například čistý kašmír vyrobený ve Skotsku.

Downing Street chce do roku 2015 zvýšit obchod s Čínou na 100 miliard liber. „Mnoho vysokých britských politiků jezdí do Číny, kde dávají jasně najevo, že usilují o ta fantastická čísla v bilaterálním obchodu, která si stanovili,“ říká Ufi Ibrahimová z Asociace britského pohostinství.

A tak i když Londýn zatím v souboji s Paříží prohrává, ručník do ringu ještě nehodil. Rok koně má být příznivý i pro něj.