Posun v pátrání? Čína má fotky údajných úlomků ztraceného letadla

Kuala Lumpur - Na webových stránkách čínské vlády se objevily obrázky možných úlomků pohřešovaného malajsijského letadla. Satelitní snímky pořízené v neděli prý ukazují „tři podezřelé plovoucí předměty“ různých velikostí poblíž jižního cípu Vietnamu východně od Malajsie. Největší má rozměr 22 krát 24 metrů. 

Obrázky zveřejnila technická správa čínského ministerstva obrany. Úlomky se zřejmě nacházejí v místě, kam se od soboty soustředilo původní pátrání po malajsijském stroji. 

Snímek údajných úlomků ztraceného letadla
Zdroj: BBC/PRE

Pár minut před zmizením ještě boeing hlásil „vše v pořádku“

Zveřejněná poslední komunikace mezi ztraceným malajsijským boeingem a letovým dispečerem naznačuje, že pár minut předtím, než letadlo zmizelo nad Jihočínským mořem, bylo na palubě vše v pořádku. Šéf malajsijských vzdušných sil mezitím oznámil, že armádní radar zřejmě zaznamenal letadlo na severu Malacké úžiny 45 minut poté, co zmizelo z obrazovek řízení leteckého provozu. Znamenalo by to, že se od trasy odchýlilo o stovky kilometrů.

Stroj letecké společnosti Malaysia Airlines letěl v pátek z Kuala Lumpuru do Pekingu. Posádka se zemí přestala komunikovat asi po hodině letu východně od pobřeží Malajsie, nedaleko přístavu Kota Bharu. „V pořádku, dobrou noc,“ zněl její poslední vzkaz. Na palubě bylo 239 osob. Převážně šlo o Číňany.

Pomoci má i šaman

Více než čtyři dny po zmizení letadla úřady připustily, že stále nevědí, kterým směrem stroj mířil ve chvíli, kdy zmizel. To značně komplikuje pátrání po letounu. Týmy zkoumající zmizení letadla chtějí pokrýt prostor táhnoucí se od Číny až po Andamanské moře. O pomoc proto požádaly Indii. Po letadle nyní pátrá 39 letadel, do akce se zapojilo 12 zemí. O zoufalství při řešení záhady zmizelého letadla vypovídá i fakt, že společnost najala šamana, který jí má pomoct stroj najít.

Včera se objevily zprávy, že se letadlo odklonilo od plánované trasy a vydalo se na západ do Malacké úžiny. Šéf vzdušných sil, generál Rodzali Daud, nejprve popřel, že by něco takového prohlásil. Dnes ale na tiskové konferenci uvedl, že na armádním radaru se objevilo letadlo ve čtvrt na tři v noci, 45 minut poté, co zmizelo nad Jihočínským mořem. Pohybovalo se pár set kilometrů na severozápad od ostrova Penang u indického souostroví Andamany a Nikobary. Že šlo opravdu o tento letoun, ale ještě nebylo potvrzeno.

/*json*/{"map":{"lat":5.369980638533813,"lng":100.26175820000003,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":{},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/
Video Kužník: Teoreticky je možné, že mobily pasažérů zvoní
video

Kužník: Teoreticky je možné, že mobily pasažérů zvoní

Jan Kužník, šéfredaktor Technet.cz o zvonících mobilech

„Technicky je možné, že zvoní, ale považuji to za nepravděpodobné. Spíš to budou doma zapomenuté mobily a podobně. Na druhou stranu je možné, že pokud letadlo přistálo někde na pevnině, nebo spadlo do moře, kde zavazadla s telefony zůstala na hladině, tak dál zvoní. Určitě nemohou být pod vodou, ve slané vodě. Ovšem z toho, že operátoři telefony nezaměřili, usuzuji, že nefungují nebo se někdo z nějakých důvodů nepokusil je zaměřit.“


Posádka za nic nemůže, tvrdí letecká společnost

Představitelé malajsijské letecké společnosti vydali prohlášení, že „není důvod věřit“, že by zmizení letadla způsobil jakýkoli čin posádky. Reagovali tím na spekulace, podle nichž mohl pilot či druhý pilot letadla spáchat sebevraždu.

Podle pilota Martina Jaloveckého mohlo dojít na palubě letadla k závadě, která si vyžádala okamžitou akci, a posádka tak nouzový signál ani nestačila vyslat. „Mohlo jít třeba o snížení výšky, v takovém případě pak letadlo z radarů zmizí,“ podotkl pilot s tím, že teoreticky tak může uletět další stovky kilometrů, aniž by ho někdo viděl. 

Letadla jsou sledována dvěma způsoby: "Jde o primární radar, který funguje na pasivním
principu – odrazu radiových signálů letounu. Sekundární radar pak vyžaduje aktivní zařízení na palubě letounu. Pokud došlo k výpadku sekundárního radaru, stále by mělo být možné sledovat ho pomocí toho primárního. Ten má ovšem omezenou působnost. Řádově může jít o stovky kilometrů," říká pilot.

Interpol už identifikoval dva pasažéry, kteří do letadla nastoupili s ukradenými pasy. Jde o Íránce, kteří podle dostupných informací nebyli napojení na teroristy. Úřady zatím nevyloučily žádnou možnou příčinu včetně mechanického selhání, chyby pilota, sabotáže či terorismu.

Jak letouny Boeing 777, tak letecká společnost Malaysia Airlines mají výbornou pověst, co se bezpečnosti týče.

Místo, kde Malaysia Airlines ztratila letadlo z radarů
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Uncredited